Hvorfor trenger 97 prosent av oss mer vitamin K2?

Svaret er enkelt – det er et vanskelig vitamin å få i oss gjennom et normalt norsk kosthold. Vi tok en prat med Astrid Leer-Salvesen, som har en bachelor i ernæring, om vitaminet som er så viktig for helsa.

Ny kunnskap om K2-vitaminets rolle og innvirkning på en normal benbygning og blodlevring har ført til at stadig flere får øynene opp for det viktige vitaminet. Benbygningen er kroppens reisverk, og må ivaretas slik at det ikke forfaller med årene.

Det samme gjelder hjertet, som kontinuerlig jobber hardt for å pumpe blod og næring rundt til alle cellene.

Vi får i oss mye kalsium i Norge, og da trenger vi K2 for å få transportert kalsiumet dit det skal

Er du derfor opptatt av god hjerte- og karhelse samt en sterk benbygning, anbefaler flere eksperter at du spiser mat som inneholder vitamin K2, eller tar kosttilskudd med K2 vitamin.

Det er bare et problem: Det er ikke så lett å få i seg K2-vitamin på en naturlig måte gjennom kosten.

Anbefaler tilskudd av K2-vitamin

Med sin bachelor i ernæring er Astrid opptatt av å dele kunnskap om kostholdets betydning for helsen. Nå er det kunnskap om nettopp K2-vitamin hun ønsker å dele.

– Vitamin K2 er et veldig vanskelig vitamin å få dekket gjennom kosten, sier hun.

Noe av grunnen til det er at maten ikke lenger er like sunn som den var, og at vi heller ikke spiser det samme som før. Vi er i tillegg travle, og tar oss ikke tid til å lage mat fra bunnen av. Astrid trekker også frem fermentert mat, en gammel konserveringsmetode vi har lagt fra oss i moderne tid.

Hun mener det er synd fordi fermentert mat er veldig sunt, blant annet fordi fermenteringsprosessen produserer vitamin K2.

6 grunner til å ta vitamin K2 og D3 i samme kapsel:
  • Vitamin K2 bidrar til å opprettholde normal benbygning
  • Vitamin K2 bidrar til normal blodlevring
  • Vitamin D bidrar til å opprettholde god benbygning
  • Vitamin D bidrar til normale kalsiumnivåer i blodet
  • Vitamin D bidrar til å støtte god muskelfunksjon
  • Vitamin D støtter immunsystemets normale funksjon

– Man tenker at det tar tid, men prosessen går av seg selv. Det er bare å kutte opp grønnsaker eller frukt, koke i saltlake, ha det i en tett krukke og la det stå en stund – så gjør den resten av jobben selv.

Selv om Astrid er blant de som spiser fermentert mat tar hun K2 Vitamin Infinity daglig. Hver eneste kapsel inneholder både vitamin K2 og vitamin D3. På spørsmål om hun vil anbefale det til andre, svarer hun kontant:

– Ja, jeg anbefaler tilskudd av vitamin K2. Vi får i oss mye kalsium i Norge, og da trenger vi K2 for å få transportert kalsiumet dit det skal – til skjelettet.

Vær forsiktig med å kutte ut matvarer

I dag florerer det av kostholdstips, trender og ulike dietter i medier og på sosiale medier. Astrid synes det er bekymringsfullt at bloggere og andre, uten kompetanse, kommer med kostholdsråd. Spesielt når det går ut på å kutte ut matvarer, uten at det er grunn til det.

– Mange kutter for eksempel ut kjøtt, men både i det rene kjøttet og i lever er det K2-vitamin. Når det er sagt, så spiste vi mer rent kjøtt før og vi spiste hele dyret. Derfor fikk vi i oss mer K2.

Det er viktig å være obs på disse diettene og vite hva du driver med

Hun sier at det samme gjelder for de som kutter ut egg, der K2 finnes i eggeplommen, eller meieriprodukter. Myke, modne oster har også innhold av K2-vitamin.

– Det er derfor viktig å være obs på disse diettene og vite hva du driver med. Er du usikker, bør du oppsøke noen med riktig kompetanse. I verste fall risikerer du å kutte en hel næringsgruppe.

Selv om du følger normale og sunne kostholdsråd, vil det fremdeles ikke gi deg nok K2-vitamin for å ha en beskyttende effekt i kroppen. Med mindre du spiser fermentert mat som surkål og rakfisk eller oster som gamalost og roquefort, hver eneste dag.

Dersom dette ikke er en del av kostholdet ditt og du ikke ønsker å fermentere egen mat, så anbefaler Astrid daglig tilskudd av vitamin K2.

– Skal du velge bare ett produkt for å ta vare på helsa, velg K2-vitamin, avslutter hun.