Hva er vannløselige vitaminer?

Hvilke vitaminer er vannløselige, hvor finner du dem og hva skiller dem fra fettløselige vitaminer? Her er det du trenger å vite om vannløselige vitaminer.

Betegnelsene på fettløselige og vannløselige vitaminer forteller noe om hvor lenge disse kan lagres i kroppen. I tillegg sier løseligheten noe om hvordan de absorberes, transporteres og skilles ut.

Mens fettløselige vitaminer lagres i kroppen lenge, er lagringskapasiteten for vannløselige vitaminer kort. I noen tilfeller holder det bare i omtrent en måneds tid. De vannløselige vitaminene skilles ut av kroppen gjennom urinen. Ettersom de lagres såpass dårlig, er det viktig å tilføre kroppen disse jevnlig via et sunt og ikke minst variert kosthold.

Hvilke vitaminer er vannløselige?

De vannløselige vitaminene består av vitamin C, og de åtte vitaminene som inngår i vitamin B-komplekset.

  • Vitamin B

Felles for de åtte vitaminene i vitamin B-komplekset er at de alle inngår i enzymsystemer i kroppen, og flere av dem har som funksjon å bidra til en normal energiomsetning i kroppen. I tillegg hjelper flere av vitaminene med å opprettholde normal hud, slimhinner og syn, og kan også redusere trøtthet og utmattelse.

  • Vitamin C

Vitamin C, også kjent som askorbinsyre, er en viktig antioksidant som bidrar til oppbygging og vedlikehold av bindevevet i kroppen. Samtidig kan det også være med på å øke opptaket av jern i tarmen. Mange planter og dyr kan produsere vitamin C, men ettersom mennesker mangler et nødvendig enzym for å klare denne produksjonen er ikke dette mulig.

Hvilke matvarer inneholder vannløselige vitaminer?

Det er veldig forskjellig hvilke matvarer som inneholder de ulike vitaminene, og for å få dekket hele vitaminbehovet er det derfor viktig med et variert kosthold.

    • Vitamin B:
      • Vitamin B1: Kornvarer, melkeprodukter, belgfrukter og svinekjøtt
      • Vitamin B2: Melk, ost, fisk og kjøtt
      • Vitamin B3: Kjøtt fra kylling, svin og okse, egg, melk, kornvarer og belgfrukter
      • Vitamin B5: Fisk, fugl, sopp og egg
      • Vitamin B6: Fisk, kornvarer, egg, kjøtt fra fugl og svin, samt banan
      • Vitamin B7: Belgfrukter, nøtter, ris, gjær, eggeplomme, samt grønnsaker
      • Vitamin B9: Brokkoli, spinat, sitrusfrukter, bønner, lever, kjøtt, egg og kornprodukter
      • Vitamin B12: Lever, kjøtt fra svin og okse, melk, ost, egg og fet fisk

Vitamin C blir som nevnt ikke dannet i menneskekroppen, og må derfor tilføres via mat og drikke. Gode kilder til C-vitaminer er frukt, særlig kiwi, appelsiner og andre sitrusfrukter. Jordbær, solbær og nyper er også gode kilder. Av grønnsaker bør du spise nypotet, paprika, spinat, kålrot og brokkoli for å få i deg mest mulig C-vitaminer.