Hva er fettløselige vitaminer?

Hvor mye kan du egentlig om fettløselige vitaminer? Har du mangelsymptomer eller får du i deg for mye fettløselige vitaminer, og hva er de beste matkildene for nettopp disse? Alt dette får du svar på her.

Fettløselige vitaminer skiller seg fra vannløselige vitaminer på flere måter, men hovedsakelig sier disse betegnelsene noe om hvor lenge kroppen lagrer vitaminene. Mens vannløselige vitaminer skilles ut fra kroppen via urin, holder fettløselige vitaminer seg lenge i kroppen.

Årsaken til dette er at de binder seg til fett og opptas i blodet via tarmen. De fettløselige vitaminene lagres i lever og fettvev, og fungerer som et reservelager dersom det skulle oppstå vitaminmangler.

Hvilke vitaminer er fettløselige?

Vitamin A:

Nødvendig for synet og fosterutvikling
Regulerer vekst og differensiering av mange celletyper
Finnes blant annet i lever, fet fisk, egg, smør, ost, helmelk, gulrot, brokkoli, grønnkål, aprikos, paprika og tran

Vitamin D:

  • Nødvendig for at kalsium skal tas opp fra tarmen og regulere nivået i blodet
  • Viktig for oppbygning og opprettholdelse av skjelett
  • Kroppen lager vitaminet selv i huden under påvirkning av sollys
  • Finnes i blant annet fet fisk, rogn og eggeplommer

Vitamin E:

  • Har funksjon som antioksidant og forhindrer dannelse av reaktive stoffer
  • Behovet avhenger av mengden flerumettet fett du spiser
  • Mangler er sjeldne
  • Finnes blant annet i vegetabilske oljer, kornprodukter, frukt og grønt

Vitamin K:

  • Deles inn i to grupper: K1 og K2
  • Nødvendig for dannelsen av flere proteiner som er involvert i koagulering av blod
  • K1 finnes i grønne bladgrønnsaker som spinat, rosenkål og brokkoli
  • K2 finnes i innmat som lever og nyre

Har jeg mangel på fettløselige vitaminer?

Dette er symptomene som kan oppstå ved mangel på følgende fettløselige vitaminer:

  • Mangel på A vitaminer kan gi dårlig nattesyn, redusere vekst, gi tørr hud og slimhinner, og redusert immunforsvar
  • Mangel på D vitaminer kan oppstå i vintermåneder når det ikke er sol og huden klarer å produsere vitaminet selv. Da kan tilskudd være et godt alternativ
  • Mangel på E vitaminer er svært sjelden, men for høye doser over tid kan gi kvalme, mageplager, diaré og andre bivirkninger i mage og tarm
  • Mangel på K vitaminer kan oppstå hos personer som spiser lite og samtidig behandles med antibiotika

Verdt å vite om fettløselige vitaminer

  • Et sunt kosthold sørger for tilstrekkelig inntak av de fettløselige vitaminene
  • Fettløselige vitaminer mister ikke næringsinnholdet sitt når maten som inneholder dem blir kokt
  • Veldig store doseringer av fettløselige vitaminer kan være helseskadelig