Hva er E-vitaminer?

Dersom du ikke vet så mye om E vitaminer kan det oppstå spørsmål som: Hva er vitamin E og hvilke funksjoner har det i kroppen? Hvilke kilder er best for å få i seg nok E-vitaminer og hvor mye bør man ha? Dette får du svar på her.

Vitamin E er et fettløselig vitamin som binder seg til fett og opptas i blodet via tarmen. Over halvparten av mengden vi spiser av E-vitaminer blir tatt opp i kroppen hos friske mennesker, og kroppen lagrer omtrent ett gram av det. Det meste lagres i fettvev, men mye av vitaminet går også i overflaten til cellene våre og fettmolekyler i blodet.

Det finnes åtte ulike former for vitamin E som kan deles i to ulike klasser:

  • tokoferoler
  • tokotrienoler

Tokoferol betyr ”å bære frem avkom”. Og den vanligste av dem er naturlige alfa-tokoferol, som har den høyeste biologiske aktiviteten og er den vanligste i animalsk vev. Visste du at vitaminet fikk dette navnet ved oppdagelsen på 1920-tallet fordi rotter som ikke fikk E-vitaminer ble sterile?

Hvilke funksjoner har E-vitaminer?

Vitamin E fungerer som en kraftig antioksidant som beskytter cellemembranen mot frie oksygenradikaler og beskytter mot skade. I tillegg holdes cellemembranen myk slik at nærings- og avfallstransport styrkes. Vitaminet utfører sin antioksidantfunksjon i samspill med blant annet vitamin C. C vitaminer bidrar til å gjenoppbygge den reduserte formen av vitamin E.

Dersom man er syk eller blir påvirket fra miljø og forurensning kan produksjonen av reaktive oksygenforbindelser og frie radikaler øke betydelig. Derfor er det viktig å ha nok antioksidanter som kan motvirke dette.

Hvilke kilder er best for vitamin E?

I likhet med andre antioksidanter finnes E-vitaminer i frukt og grønt med høyt fettinnhold som i blant annet avokado og mango, men også i fargerike frukt og grønnsaker, for eksempel:

  • Rød paprika
  • Grønne bladgrønnsaker
  • Tørkede aprikoser

Andre gode matkilder som er rike på vitamin E kan være:

  • Margarin og planteoljer
    • hvetekimolje, soyaolje, olivenolje, maisolje, rapsolje og solsikkeolje
  • Fullkornprodukter, mandler og nøtter
  • Fisk og tran

Ifølge kostundersøkelser spiser vi mindre E-vitaminer enn det som er anbefalt av helsemyndighetene, og ettersom vitaminet er lite toksisk kan voksne over 19 år tåle doser opptil 1000 milligram (1500 IU) per dag. Den øvre sikkerhetsgrensen (UL) varierer med alder.*

På 1940-tallet ble det oppdaget at vitamin E kan beskytte umettede fettsyrer mot oksidasjon, og derfor tilsettes vitaminet i matvarer som fiskeolje for å hindre harskning og holde dem ferske.

Kan man få for mye E-vitaminer?

Sammenlignet med andre fettløselige vitaminer er vitamin E mindre skadelig i høye doser, men likevel er det viktig at dette inntaket ikke er høyt over tid. Det kan nemlig gi kvalme, mageplager, diaré og andre bivirkninger i tarm og mage.

Dersom du anvender blodfortynnende midler bør du snakke med fastlegen før du inntar E vitamin. Og om du vet at du skal gjennomgå en operasjon, bør inntaket av vitamin E stoppes to uker før operasjonen.

*Kilde: WebMd