Hva er D-vitaminer?

Hva er D-vitaminer, hvilke funksjoner har de og hvilke kilder er best for inntaket? Hvor mye kan kroppe lage selv av dette vitaminet og hvordan? Her svarer vi på det du lurer på om D-vitaminer.

I dag kjenner vi til 13 ulike vitaminer. Fire er fettløselige og resten er vannløselige. Vitamin D hører til den fettløselige gruppen, som vil si at vitaminene blir lagret i leveren og fungerer som et reservelager dersom det skulle oppstå vitaminmangel i kroppen.

Vitamin D (spesielt formen vitamin D3, som finnes i fet fisk) bidrar blant annet til å støtte en normal muskelfunksjon.

En naturlig kilde til D-vitaminer

Kroppen kan selv produsere vitamin D. Det dannes fra kolesterol når sollys, UVB-stråler treffer huden. Men det er pigmentmengden som regulerer produksjonen. Mennesker med lys hud produserer mer enn mennesker med sterkt pigmentert hud. De har større vansker med vitaminproduksjonen på grunn av at pigmentet deres, melaninet, konkurrerer med vitamin D-produksjonen.

Denne dannelsen av D-vitaminer i huden er ikke alltid tilstrekkelig i europeiske land, og spesielt ikke i vintermånedene. Det er heller ikke mulig å få overdose av vitamin D fra sollys.

Hvilke matkilder er best for D-vitaminer?

Det finnes mange vitaminer i grønnsaker og frukt, men ingen av dem inneholder D-vitaminer. Men fortvil ikke, du kan likevel finne andre matkilder som inneholder vitamin D:

  • Fet fisk som makrell, ørret, laks og sild
  • Fiskerogn og fiskelever
  • Tran
  • I Norge finnes det både smør og melk med tilsatt vitamin D

Hva er anbefalt mengde D-vitaminer?

Som et fettløselig vitamin lagres det i nyrene, og derfor er det viktig at gjennomsnittsinntaket over tid ikke blir for høyt. Helsedirektoratet anbefaler at eldre som er lite ute i dagslys bør få tilskudd av vitaminet. Årsaken til dette er at eldres vitamin D-status blir dårligere med alderen på grunn av at syntesen i huden blir mer ineffektiv, samt at matinntak og utendørs aktivitet ofte blir redusert.

Ifølge Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) er kosttilskudd den viktigste kilden til vitamin D for alle aldersgrupper over tre år. I Norge anbefaler myndighetene et inntak på 10 mcg per dag til barn og 20 mcg til voksne.