Hva er C-vitaminer?

Hvorfor er C-vitaminer viktig og hvilke funksjoner har de i kroppen? Hvem trenger vitaminet, og hvilke kilder er best? Dette er noe av det du får svar på her.

Vitamin C, også kjent som askorbinsyre, er et av de mest kjente vitaminene vi har, og er viktig for kroppen vår. Det er en antioksidant og et variert kosthold med mye frukt og grønt vil som regel dekke behovet for vitaminet.

Hvilke funksjoner har C-vitaminer?

Det vannløselige vitaminet er viktig for bindevevet som holder vev og organer sammen i kroppen vår, samt tilheling av sår og beinbrudd. Antioksidanter nøytraliserer og uskadeliggjør frie radikaler som kan angripe kroppens celler, proteiner og arvestoff. Det beskytter kroppen ved å nøytralisere de reaktive oksygenforbindelsene. I tillegg vil C-vitaminer bidra til å gjenoppbygge den reduserte formen av vitamin E.

Vitamin C bidrar også til å:

  • øke opptaket av jern i kosten
  • redusere trøtthet og utmattelse
  • normal energiomsetning
  • nervesystemets normale funksjon
  • normal kollagendannelse

Normal kollagendannelse regnes å være en av de viktigste funksjonene til C-vitaminer. Kollagen er viktig for dannelsen av mange vev, blant annet knokler, brusk, hud, blodkar og tenner. Derfor vil mangel på vitaminet påvirke mange deler av kroppen.

Mangler jeg C-vitaminer?

De fleste får dekket behovet for C-vitaminer gjennom vanlig kost med mye frukt og grønt. Derfor kan mangler oppstå om man har en ensidig kost, men også ved spiseforstyrrelser, magesår og andre sykdommer.

Selv om det er sjelden, kan man ved langvarig mangel utvikle skjørbuk der symptomene er slapphet, ledd- og muskelplager, samt blødning fra tannkjøtt.

Kan jeg ta for mye vitamin C?

Hos normalt friske mennesker er det ikke vist helseskadelige effekter av store doser med vitamin C, men likevel kan langvarig overskudd være skadelig for personer med sykdom.

Store doser, fire til tolv gram kan gi diaré, og det er også gjort forskning som tilsier at det muligens kan påvirke antikoagulasjonsbehandling.

Hvilke kilder er best for C-vitaminer?

Planter og mange dyr kan produsere C-vitaminer fra glukose og galaktose, men mennesker mangler et nødvendig enzym for å klare denne produksjonen. Dermed dannes ikke vitaminet i kroppen vår og vi må tilføye det via mat og drikke. For eksempel via:

  • Bær: Jordbær, solbær og nyper
  • Grønnsaker: Nypotet, spinat, tomat, kålrot, brokkoli og paprika
  • Frukt: Kiwi, appelsin og andre sitrusfrukter som sitron

Dersom man er allergisk mot sitrus kan man finne alternative vitaminkilder andre steder i kosten, eller bruke kosttilskudd som inneholder vitamin C.