Hva er A-vitaminer?

Du har kanskje en rekke spørsmål om vitamin A; Hva er det og hvorfor trenger kroppen A-vitaminer? Får du i deg for mye eller for lite? Og hva skjer om du har mangel? Hvilke matkilder er best for vitamin A?

Alle vet at vitaminer gjør godt for kroppen, og alle er viktige, men vitamin A er et av de viktigste vitaminene for oss. Her får du alt du trenger å vite om A-vitaminer.

Hva er A-vitaminer?

I dag kjenner forskere til tretten ulike vitaminer, og vitamin A var det første som ble oppdaget. I 1947 ble vitamin A fremstilt syntetisk. Ofte kalles det for «øyets vitamin». Dette fettløselige vitaminet blir lagret i leveren, og noe lagres i fettvev, lunger og nyrer. Dermed finnes det et reservelager for kroppen dersom det skulle oppstå mangel på A-vitaminer.

Vitamin A er betegnelsen på forbindelsen som har samme biologiske effekt som retinol – den mest fysiologisk aktive formen av vitaminet. Det finnes også andre stoffer som omdannes til vitamin A når man inntar de: Karotener. Gruppen består av over 600 ulike stoffer i planter, og de mest kjente er alfakaroten, betakaroten og lutein. Disse virker som antioksidanter.

Hvilke funksjoner har A-vitaminer?

Vitamin A har mange gode virkninger og gjør godt for kroppen. De mest kjente er at vitaminet bidrar til å opprettholde normalt syn og nattesyn, og immunsystemets normale funksjon. Men det kan også være godt for følgende:

  • Slimhinner
  • Nydannelse og vedlikehold av normal hud
  • Styrke og fremme sunt hår

Vitamin A er også involvert i dannelsen og utviklingen av bendannelse under fosterutviklingen. Innunder dette finner vi: Ryggmarg, ryggsøyle, armer, hjerte, øyne og ører.

Kan man få i seg for mye A-vitaminer?

I motsetning til vannløselige vitaminer lagres A-vitaminer i fettvevet, og kan vare i mange år for friske mennesker. Dette er årsaken til at man i korte perioder kan klare seg med et moderat inntak av vitaminet.

Høye doser av A-vitamin kan føre til forgiftning, og de fleste forgiftninger skyldes et for høyt inntak over lang tid. De første symptomene på overskudd er slapphet, hodepine, oppkast og irritabilitet. Derfor er det viktig å passe på at man ikke får i seg for mye A-vitaminer.

Mangler jeg A-vitaminer?

Mangel på vitamin A forekommer sjelden i Norge på grunn av vår daglige kost, men til tross for at vitaminet lagres lenge i kroppen, kan det oppstå mangel på A-vitaminer. Dette kan være tegnene på at du ikke får i deg nok av dette fettløselige vitaminet:

  • Dårlig nattesyn
  • Nedsatt immunforsvar
  • Hyppig forkjølelse, influensa
  • Slimhinnene i nese og svelg blir tørre

Hvis man har et lavt nivå av vitamin A kan man risikere å få varige øyeskader, og kan i verste fall miste synet. Faktisk er mangel på A-vitaminer en vanlig årsak til blindhet i utviklingsland.

Gode kilder til A-vitaminer

Det finnes mange gode kilder til vitamin A. I fettholdige matvarer fra dyreriket finner vi retinol i blant annet:

  • Tran og fet fisk
  • Lever og leverpostei
  • Melkeprodukter som helmelk, fløte og ost
  • Eggeplomme
  • Smør

De fleste typer frukt og grønt inneholder karoten som blir omdannet til retinol i kroppen. Karoten finnes det spesielt mye av i sorter med rødgul og mørkegrønn farge:

  • Gulrot
  • Spinat
  • Brokkoli
  • Salat
  • Paprika