Hva er dagsbehovet for Omega 3?

Hvilken rolle fett spiller i kostholdet vårt er et mye omdiskutert tema, og det finnes mange meninger. Med god vitenskap til grunn finnes det anbefalinger om ulike typer fett, og Omega 3 er en av dem. Her kan du lese om dagsbehovet for Omega 3.

Flerumettede fettsyrer er livsnødvendige for kroppen og helsen vår, og disse går under fellesbetegnelsen Omega 3. De essensielle fettsyrene kan ikke lages i kroppen vår, og vi er derfor avhengige av å tilføre dem jevnlig gjennom kosten. Men hva er dagsbehovet for Omega 3 for at kroppen skal kunne fungere optimalt?

Anbefalt dagsbehov for Omega 3

Nordiske myndigheter har i over 40 år gitt ut felles anbefalinger om næringsstoffer, og Helsedirektoratet har kommet med anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet. For friske voksne anbefaler myndighetene at du bør få i deg 1 til 2 gram Omega 3 hver dag.

Enkelte grupper anbefales andre doser som er basert på sykdommer og plager de har.  Doser over 3 gram daglig anses å være bruk i likhet med et legemiddel. I slike tilfeller bør det alltid avtales med lege.

Dersom du av ulike årsaker ikke spiser fisk eller fisk som pålegg og dermed ikke får i deg det anbefalte dagsbehovet for Omega 3, kan kosttilskudd være et supplement til kosten din. Ulike produkter inneholder også ulik mengde med de sunne fettsyrene, les derfor nøye på pakningen hvor mye Omega 3 produktet inneholder. Skulle du være i tvil bør du forhøre deg med legen din angående bruk av kosttilskudd.

Dagsbehov for essensielle fettsyrer

Er du flink til å dekke dagsbehovet for Omega 3 kan det blant annet bidra til å dempe plager i muskler og ledd, styrke immunforsvaret, samt styrke hud, hår og negler. Påstander om at Omega 3 fettsyrene DHA og EPA er godt for hjertet, hjernen og synet, er godkjent av EUs organ for matsikkerhet, EFSA. Det forutsettes et inntak på 250 mg DHA/EPA for å få effekt.

I tillegg til Omega 3 er også Omega 6 en essensiell fettsyre som finnes i kostholdet vårt. Begge må inntas gjennom kosten, ettersom kroppen ikke produserer fettsyrene selv. Disse har flere viktige fysiologiske funksjoner i kroppen vår, og mangel på dem forekommer heldigvis sjelden hos oss. Det anbefalte dagsbehovet av de essensielle fettsyrene er tre prosent av energiinntaket.

Selv om det finnes et godt vitenskapelig grunnlag for å gi anbefalinger på daglig inntak av ulike typer fett, er det mindre dokumentasjon på den totale mengden med fett som bør inntas for å kunne forebygge utvikling av enkelte sykdommer.