Hva er vitamin K2?

Lenge trodde man at K vitaminer kun kom i én form, hadde én oppgave i kroppen og at vanlig kost dekket behovet.

Det er ingen andre folkeslag i verden som drikker mer melk enn nordmenn, med andre ord er vi flinke til å få i oss tilstrekkelige mengder med kalsium. Likevel ligger vi ikke på toppen av statistikken når det gjelder å opprettholde normal benbygning. Årsaken er kompleks og foreløpig vet man ikke med sikkerhet hva som er årsakene, men en av grunnene kan være at kalsium fra melk og meieriprodukter kanskje ikke blir fullt nyttiggjort av skjelettet.

Oppdagelsen av to K vitaminer

Vitamin K, som er et fettløselig vitamin, har fått navnet sitt fra sin evne til å få blodet til å koagulere. Derav bokstaven K. Og gjennom mange år trodde man at vitamin K fantes bare i en form; vitamin K1. Men for mer enn 70 år siden oppdaget den danske biokjemikeren Henrik Damm at vitamin K hadde to former og at begge, hver for seg, hadde viktige funksjoner i kroppen.

Vitaminet ble delt inn i to ulike naturlige former – K1 (fyllokinon) og K2 (menakinon). Damm fikk senere Nobelpris for sin forskning, og siden den gang har man kartlagt en lang rekke med helsebringende egenskaper.

Hva er forskjellen på vitamin K1 og K2?

  • Vitamin K1 produseres av planter og alger. Det finnes i grønne grønnsaker, og da særlig bladgrønnsaker.
  • Vitamin K2 produseres av ulike bakterier og finnes i fermenterte oster, noen meieriprodukter og gjæret mat. Matretten som inneholder mest K2-vitamin er den japanske matretten natto, mens den største K2-kilden i norsk kosthold er gammelost. K2 produseres også i en liten mengde i tarmen.

Selv om fettløselige vitaminer holder seg lenge i kroppen og fungerer som et reservelager dersom du har vitaminmangler, er absorpsjon av både K1 og K2 vitamin relativt lav, og omsetningen rask. Derfor er det viktig med en regelmessig tilførsel av K vitaminer. Det kan enten gjøres gjennom et variert kosthold eller ved å ta vitaminet i form av kosttilskudd.

Hvilke egenskaper har vitamin K1 og vitamin K2?

Mens vitamin K1 er viktig for koagulering av blodet, bidrar vitamin K2 til å opprettholde normal benbygning og normal blodlevring. K2 aktiverer i tillegg to viktige proteiner i kroppen:

  • Osteocalcin
  • Matrix gla