Hvorfor er kalsium bra for tenner?

Det fleste er klar over at kalsium er viktig for skjelettet og tennene våre, og at mineralet fungerer som en byggestein. Her kan du lese om hvorfor, samt hvilke kilder som er best for å få i seg det anbefalte inntaket av kalsium.

Kalsium (Ca) er et grunnstoff, også kjent som kalk. Det er det mineralet kroppen vår har mest av, og utgjør så mye som halvparten av mengden mineraler i kroppen. Totalt er det cirka 1 til 1,4 kilogram kalsium i kroppen til en voksen person. Hele 99 prosent av dette befinner seg i skjelettet og tenner.

I likhet med andre mineraler må kalsium tilføres kroppen gjennom kostholdet. Ettersom skjelettet konstant bygges opp og brytes ned, er det viktig å tilføre kroppen dette viktige mineralet som fungerer som byggestein. Sammen med vitamin D bygger det opp og vedlikeholder skjelettet og tennene våre – men det er også viktig for at musklene skal fungere som de skal.

Matvaner gir god tannhelse

Alle ønsker seg sunne, friske og sterke tenner. Selv om regelmessig tannpuss er noe av det viktigste for tannhelsen, har kosthold også mye å si. Ettersom kalsium er en viktig byggestein for tenner, er kontinuerlig tilførsel nødvendig helt fra fosterstadiet og til vi dør. Kalsium bidrar til at tenner dannes, vokser og vedlikeholdes.

Helsedirektoratet anbefaler å drikke to glass melk eller spise to beger yoghurt daglig. Dersom du av ulike årsaker ikke drikker melk, bør sardiner, tørket fiken eller mandler være en del av den daglige kosten din. Gulost som pålegg kan også være en god ide.

I tillegg til kalsium, kan både magnesium, fosfor, vitamin D og vitamin C bidra til en bedre tannhelse.

Naturlige kilder til kalsium

De viktigste naturlige kildene til kalsium er hvitost, melk og yoghurt, bønner, nøtter, sardiner og frukt og grønnsaker: Solbær, rips, blåbær, appelsin, svisker, purre, brokkoli, kålrot, sukkererter, hodekål, gulrot og rosenkål. Dersom du av ulike årsaker skulle ha en ensidig kost, kan kalsiumtilskudd være et godt alternativ.

Hvor mye kalsium trenger kroppen?

Helsedirektoratets anbefaling for jern er 900 milligram for menn og kvinner mellom 10 og 20 år, og 800 milligram for de over 20 år. For gravide og ammende ligger anbefalingen på 900 milligram daglig.

Dersom du får i deg for høye doser av kalsium, kan du oppleve bivirkninger som forstoppelse og kvalme. Skjer dette over tid kan du risikere å utvikle hyperkalsemi, og det er en tilstand som må behandles av lege.