Hvordan kan jeg øke lavt kalsiumnivå?

Kalsium utgjør omtrent halvparten av mengden mineraler i kroppen vår, og er den viktigste byggesteinen i skjelettet vårt. Men hva skjer om vi ikke får i oss nok og har et lavt kalsiumnivå?

Kalsium er ett av mineralene vi daglig trenger å få tilført gjennom maten. Kroppen vår er avhengig av denne byggesteinen for å opprettholde et sterkt skjelett, men også for at hjertet, nervesystemet og muskler skal ha normal funksjon.

Hva er lavt kalsiumnivå?

En voksen person har i gjennomsnitt totalt 1 til 1,4 kilo kalsium i kroppen, og hele 99 prosent av dette finnes som kalsiumsalter i skjelettet. Men kalsium finnes også i blodet vårt, og det er mengden i blodet som gjenspeiler den totale kalsiummengden.

Normalt sett har vi mellom 2,1 og 2,6 mmol kalsium per liter blod i kroppen. Har du mer enn dette har du forhøyet kalsiumnivå – også kjent som hyperkalsemi. Dersom du har for lave verdier av kalsium i blodet, kalles det hypokalsemi. Det betyr at du har verdier under 2,1 mmol per liter blod.

Hvordan vet jeg at jeg har lavt kalsiumnivå?

Lavt kalsiumnivå oppdages ved analysering av blodprøver. Selv om lave verdier av kalsium sjelden forekommer, er det likevel mulig. Symptomene på lavt kalsiumnivå kan være muskelkramper som varierer i ulik grad – det kan være lett prikking eller alvorlige kramper med nummenhet i hendene. Det kan også påvirke hjerterytmen.

Årsaken til lavt kalsiumnivå kan være mangel på vitamin D. Det kan være at du har redusert inntak av vitaminet, redusert eksponering av sollys, eller har sykdommer som påvirker dette. Underernæring vil også føre til lavt opptak av både kalsium og vitamin D.

Kronisk alkoholmisbruk, alvorlige sykdommer og akuttmedisinske tilstander, samt medikamenter kan påvirke opptaket av kalsium og føre til lave verdier av mineralet.

Hva kan jeg gjøre for å få sterkt skjelett?

Det finnes flere gode tips til hva du kan gjøre for å vedlikeholde skjelettet ditt. Blant annet er det lurt å være daglig i fysisk aktivitet. En halvtime til time med variert mosjon som belaster skjelettet er anbefalt. Du kan for eksempel ta deg en spasertur, joggetur, drive med ballspill eller kondisjonstrening.

Videre er et sunt og variert kosthold viktig. Spis mye fet fisk og kalsiumholdige matvarer. Naturlige kilder til kalsium kan være bønner, nøtter, hvitost, melk, yoghurt og grønnsaker som brokkoli og blomkål. Det kan også lønne seg å ta tran for å dekke behovet for vitamin D.

Rådfør deg med legen

Dersom du opplever flere symptomer eller rett og slett bare ønsker å foreta en generell kroppsundersøkelse, kan dette gjøres hos legen eller sykehuset. Da vil legen rekvirere blodprøver, og derfra vil de treffe nødvendige tiltak vedrørende utredning og behandling. Noen medikamenter påvirker også opptaket av kalsium, og derfor bør du rådføre deg med legen din dersom du bruker reseptbelagte medikamenter.