Hvilke mineraler er viktige for kroppen?

Kroppen klarer ikke å produsere mineraler selv, og i likhet med vitaminer må også mineraler tilføres gjennom kosten. Her finner du det du trenger å vite om viktige mineraler for kroppen, og deres funksjoner.

Definisjonen på mineraler er at de er grunnstoffer som er nødvendige for alle levende organismer, utenom karbon, hydrogen, nitrogen og oksygen. Mineraler kan deles inn i mineraler og sporstoffer:

  • Mineraler: Fosfor, kalium, kalsium, klor, magnesium, natrium og svovel
  • Sporstoffer: Fluor, jern, jod, kobolt, kopper, krom, selen og sink

Funksjoner til mineraler i kroppen

I likhet med vitaminer er mineraler nødvendige for at kroppen vår skal fungere optimalt. Hvert mineralstoff har sin spesielle funksjon i kroppen. Dette er viktige mineraler for kroppen:

  • Fosfor

Fosfor er mineralet vi har mest av i kroppen, og er bundet til kalsium i skjelettet. Fosfor er derfor et viktig mineral for sterkt benvev og sterke tenner. Det finnes i de fleste matvarer og det er derfor sjelden at man har mangel på fosfor.

  • Jern

Jern har flere viktige funksjoner i kroppen. Hovedmengden av jernet i kroppen vår er bundet til hemoglobin som bidrar til å transportere oksygen til cellene våre. Jern kan i tillegg bidra til å redusere trøtthet og utmattelse. De viktigste kildene til jern er grove kornprodukter og grovt brød.

  • Jod

Jod er nødvendig for at skjoldbruskkjertelen skal fungere. Nordmenn får i seg altfor lite jod. Det gjelder særlig personer som spiser lite fisk og meieriprodukter, som er de to beste jodkildene. Derfor anbefaler Nasjonalt råd for ernæring at alt salt blir tilsatt jod, også det som brukes i matindustrien.

  • Kalium

Kalium er et viktig mineral for syrebase-balansen i kroppen vår. Det er også viktig for at nerver, muskler og nyrer skal ha normal funksjon. Kalium finnes i de fleste matvarer.

  • Kobber

Kobber er et sporstoff som er viktig for dannelsen av hemoglobin. Kobber bidrar også til normal pigmentering av hår og hud, og i likhet med kalium finnes også kobber i de fleste matvarer. Det er derfor sjelden med mangel på kobber.

  • Krom

Sporstoffmineralet krom er viktig for forbrenning av fettstoffer og karbohydrater. Krom bidrar også til å opprettholde et normalt blodsukkernivå, men det er kun et hjelpestoff for insulin til å transportere sukker. Gode kilder til krom er nøtter, mandler, tørket aprikos, kjøtt og grovt mel.

  • Magnesium

Magnesium er viktig for forbrenning av karbohydrater og for å danne den energiformen som kroppen kan benytte seg av, signaloverføring i nervesystemet, samt regulering av muskelaktivitet. Magnesium finnes i de fleste matvarer, men gode kilder er melk og melkeprodukter, grovt mel, havregryn og grønnsaker.

  • Selen

Selen er kjent som en av naturens kraftigste antioksidanter som beskytter mot oksidativt stress. De viktigste naturlige kildene til selen er innmat, fisk og skalldyr, egg og kornprodukter. Mangel på selen kan oppstå hos de som glutenintoleranse, samt alkoholikere.