Hva er sink?

Det finnes mange både vitaminer og mineraler å holde styr på. Noen kan du mye om, og andre er du kanskje litt usikker på. Hva du bør vite om sink, kan du lese her.

Sink (Zn) er et mineral, nærmere bestemt sporstoff, som er viktig for flere prosesser i kroppen vår. I likhet med de andre mineralene må sink tilføres gjennom kostholdet. Sporstoffet finnes i alle kroppens celler, i skjelett, muskler, øyet og i prostata.

Hvilke funksjoner har sink?

En frisk, voksen person har omtrent to til tre gram sink i kroppen, og mineralet inngår i mange enzymer og proteiner, blant annet hormoner og insulin. Sink bidrar til mange funksjoner i kroppen. Blant annet deltar det i oppbyggingen av blant annet proteiner, og er med på å bestemme proteiners form og funksjon. I tillegg har sink følgende funksjoner:

  • Sink bidrar til immunsystemets normale funksjon
  • Sink bidrar til å beskytte mot oksidativt stress
  • Sink bidrar til å føre vitamin A fra lever til resten av kroppen
  • Sink bidrar til vedlikehold av hud, hår og negler
  • Sink bidrar til å opprettholde normale testosteronverdier
  • Sink bidrar til å opprettholde normal fruktbarhet og reproduksjon, vekst og utvikling
  • Sink har en betydning for synet

Kilder til sink

Sink fra animalske matvarer er lettest tilgjengelig for kroppen, og det finnes mye sink i proteinrik mat. Gode kilder er derfor storfekjøtt, leverpostei, innmat, fisk og skalldyr. Melk og melkeprodukter, grove kornprodukter og belgvekster inneholder også en betydelig del sink. Det kan være nødvendig med tilskudd av sink for de som har en vegetarkost.

Hvor mye sink trenger kroppen?

For friske, voksne med normal fysisk aktivitet anbefaler Helsedirektoratet et daglig inntak på over 7 milligram for kvinner over 18 år, og 9 milligram for menn på samme alder. For personer med en utelukkende vegetabilsk kost anbefales et 25 til 30 prosent høyere inntak av sink.

Tradisjonell norsk kost som er blandet med animalsk og vegetabilsk, vil være nok til å dekke det daglige behovet for sink. Det er ingenting som tyder på at bruk av kosttilskudd som inneholder sink ved siden av dette kostholdet, er skadelig for kroppen.

Hva skjer ved for lavt eller høyt inntak av sink?

Spiser man en sinkfattig kost er det ikke uvanlig at det forekommer mangel på sink. Tilstander som diabetes, langvarig diaré og brannskader kan også øke sinktapet. Symptomer på mangel av sink kan være redusert vekst, svekket immunforsvar, hårtap, forandringer i huden og nedsatt smakssans.

Et høyt inntak av sink over tid kan hemme opptaket av andre sporstoff og jern. Det overdrevne inntaket kan gi symptomer som mageubehag, inkludert kvalme, brekninger og diaré. Hodepine og svimmelhet kan også oppstå.