Hva er natrium?

I likhet med de andre mineralene er også natrium viktig for kroppen. Mineralet spiller en viktig faktor når det kommer til å vedlikeholde sammensetninger av kroppsvæsker. Men hvor mye natrium trenger kroppen, og hva er det egentlig?

Mineralet natrium (Na) forekommer ikke i fri tilstand i naturen, men i forbindelse med en rekke andre stoffer. I kroppen vår er natrium ladet og er også kjent som en elektrolytt.

Hvilken funksjon har natrium i kroppen?

Natrium finnes blant annet i ulike salttyper. I kosten vår er den vanligste natriumklorid, også kjent som kokesalt, bordsalt eller bare salt. Mer enn 90 prosent av saltet som tilføres i kroppen vår absorberes i tarmen.

Natrium er viktig for kroppens elektrolyttbalanse, og for å opprettholde riktig sammensetning av kroppsvæsker – som vil si at det bidrar til at kroppen har riktig væske-, syre- og basebalanse.

Mineralet bidrar også i produksjonen av saltsyre i magesekken og andre kjertelfunksjoner. Omtrent 10 prosent av kroppens natrium finnes i cellene som inngår i nerve- og muskelcellenes funksjon. Dermed kan natrium også være viktig for overføring av nervesignaler og impulsledning i nervebalansen og muskelsammentrekninger.

Kilder til natrium

Som nevnt er salt måten vi får i oss natrium, og det største saltkilden i et gjennomsnittlig norsk kosthold er industribearbeidede matvarer, som vil si halvfabrikata og ferdigmat. Hele tre fjerdedeler av det daglige saltinntaket kommer fra slik mat.

En annen viktig del av saltinntaket vårt kommer fra direkte salting av mat. Det kan enten være når du tilbereder maten eller under spising. For å redusere saltinntaket er det beste tipset å lage mest mulig mat fra bunnen av.

Andre gode kilder til natrium i kosten er: Røkt kjøtt og spekemat, ferdigproduserte kjøtt- og fiskevarer, mange frokostblandinger, saltvannsfisk og skalldyr, smør og margarin, bakepulver, buljong, ost og brød. Enkelte drikker, som produsert vann på flaske, er også forholdsvis saltholdig.

Hvor mye natrium trenger kroppen?

Helsedirektoratet anbefaler at du ikke spiser mer enn én teskje salt om dagen, noe som tilsvarer omtrent fem gram. Det er imidlertid slik at de aller fleste får i seg dobbelt så mye som anbefalingen. Dersom man har et høyt natriuminntak over tid kan det øke risikoen for at flere ulike sykdommer utvikles.

Mangel på natrium er svært sjelden, men kan forekomme dersom du har ekstrem svette og kraftig diaré. Symptomene på natriummangel er diffuse og varierer avhengig av hvor alvorlig mangelen er, men dette kan være eksempel på symptomer:

  • Tørrhet i munnen
  • Mangel på appetitt
  • Kvalme og oppkast
  • Svimmelhet, sløvhet og hodepine