Hva er magnesium?

Magnesium er et viktig mineral med flere funksjoner i kroppen vår, men hvor mye vet du egentlig magnesium? Hva er de beste kildene til mineralet, og mye trenger kroppen for at den skal fungere optimalt?

Kroppen vår inneholder mye magnesium (Mg), og mesteparten er lokalisert i skjelettet. Ettersom mineralet skilles ut i nyrene, er det viktig å tilføre nok gjennom kosten.

Hvilke funksjoner i kroppen har magnesium?

En frisk voksen person har omtrent 20 gram magnesium i kroppen, der over halvparten er i skjelettet og litt under halvparten er lokalisert i muskler. Magnesium bidrar til følgende i kroppen vår:

  • Magnesium bidrar til omsetning av sukker og forbrenning av karbohydrat, samt til energiproduksjon kroppen kan benytte seg av
  • Magnesium bidrar til at nerve- og muskelimpulser overføres, samt normal funksjon
  • Magnesium bidrar til elektrolyttbalansen i kroppen
  • Magnesium bidrar til sterkt og sunt skjelett, og ikke minst tenner
  • Magnesium bidrar til proteindannelse, cellevekst og DNA/RNA dannelse

Kilder til magnesium

Magnesium finnes omtrent i de fleste matvarer, men siden det er en naturlig del av det grønne fargestoffet klorofyll, er grønne grønnsaker gode kilder til magnesium. Det samme gjelder poteter og kornvarer. Belgfrukter, melkeprodukter, nøtter, kjøtt og fisk er også gode kilder til magnesium. Frukt inneholder ikke mye magnesium, med unntak av bananer.

Hvor mye magnesium trenger kroppen?

Norske myndigheter kom med nye anbefalinger i 2012 som gjelder voksne, friske personer med normal fysisk aktivitet. For kvinner over 10 år er anbefalingen 280 milligram, mens for menn over 14 år er det anbefalte inntaket på 350 milligram.

Et tradisjonelt norsk kosthold, som er variert og sunt, vil tilfredsstille det daglige behovet for de fleste næringsstoffer – inkludert magnesium. I enkelte tilfeller kan det oppstå mangel på magnesium. Underernæring eller feilernæring, kronisk alkoholisme, diaré over flere dager og ved ulike stoffskiftesykdommer, kan det oppstå magnesiummangel. Dersom du har stort inntak av fosfat, kan dette også hindre opptaket av magnesium.

Symptomer på at du har mangel på magnesium kan være kvalme og oppkast, slapphet og svakhet, tap av matlyst og muskelsammentrekninger. Ved alvorlige tilfeller kan det også føre til lavt nivå av kalsium og kalium.

Hva skjer ved for høyt inntak av magnesium?

Magnesium finnes som tilskudd på apoteket, og brukes til behandling av magnesiummangel. Hos fastlegen din kan du måle verdier av magnesium for å være sikker på at dine er slik de skal være.

I enkelte tilfeller kan det forekommer overdreven bruk av tabletter som inneholder magnesium, som kan resultere i magnesiumforgiftning. Symptomer på dette kan variere ut fra alvorlighetsgrad, men kvalme, brekninger og oppkast, diaré, muskelsvakhet og bortfall av reflekser, er noe av det som kan oppstå. Dersom du mistenker overdosering, kan du ringe Giftinformasjonens døgnåpne telefon: 22 59 13 00.