Hva er krom?

Krom er et mineral kroppen vår trenger, men hvor mye vet du egentlig om krom? Her kan du lese om hvilke funksjoner krom har, hvor mye krom du trenger og hvilke kilder som er best til mineralet.

Nærmere bestemt er krom et sporstoffmineral som er essensielt at vi får tilført gjennom kosten. Det kan nemlig ikke dannes i kroppen vår, og må derfor inntas via mat og drikke.

Hva er funksjonen til krom?

Mindre enn tre prosent av krom i kosten opptas i kroppen, og en voksen person har omtrent 14 milligram krom i kroppen. Mineralet er et hjelpestoff i glukosetoleransefaktor, GTF, som medvirker til å regulere blodsukkeret i samspill med insulin.

Krom bidrar også til normal omsetning av makronæringsstoffer, og bidrar dermed til forbrenningen av fett og karbohydrater – det vil si; forbrenne sukker for å omgjøre det til energi for cellene. Mineralet kan også ha en betydning for normal fostervekst, øyets linse, og blodårene.

Kilder til krom i kosten

Følger du Helsedirektoratets 12 kostholdsråd og du har et sunt og variert kosthold, vil krombehovet ditt bli dekket. Krom finnes nemlig i de fleste matvarer. Gode kilder til krom i kosten er:

  • Fullkorn og grovt mel
  • Nøtter, mandler og frø
  • Tørket frukt, spesielt aprikos
  • Kjøttprodukter
  • Fisk og skalldyr
  • Belgfrukter
  • Grønnkål
  • Brennesle
  • Krydder

Hvor mye krom trenger vi?

I Norge finnes det ingen anbefalinger for daglig inntak av krom. Årsaken til dette er at det ikke er tilstrekkelig med data om mineralet. European Food Safety Authority, EFSA, har heller ikke funnet grunnlag til å gi anbefalinger. Til tross for få kostholdsstudier om mineralet, anslås det at det daglige inntaket i Norden ligger på 20 til 160 mikrogram.

Selv om mangel på krom forekommer svært sjelden i Norge, kan krommangel føre til høyt blodsukker og sukker i urinen. Det kan være verdt å merke seg at større inntak av søtsaker kan tappe kroppen for krom. Mange tar tilskudd av krom for å motvirke søthunger og trang til alkohol, kaffe, cola og tobakk. Dersom du tar kromtilskudd er den øvrige grensen på 125 mikrogram daglig.

Det er også liten risiko for forgiftning av krom, enten det er via mat eller kromtilskudd, men overdrevet inntak over tid kan føre til at kroppen tar opp for lite jern. Krom skiller seg ut av kroppen hovedsakelig gjennom urinen, samt små mengder i galle og svette.

Gode råd

Dersom du bruker insulin eller blodtrykksenkende tabletter, kan krom føre til lavere blodsukker. Mål derfor blodsukkeret og rådfør deg alltid med din egen lege dersom du ønsker å bruke kromtilskudd.