Hva er kalsium?

Kalsium er viktig for kroppen vår, men hvilken funksjon har det, hva er de beste kildene for det og hvem trenger egentlig kalsium? Dette får du svar på her.

Kalsium kan ikke dannes i kroppen vår, og vi trenger derfor å få tilført det gjennom kosten. For at vi skal kunne ta opp kalsium og nyttiggjøre oss av dette viktige mineralet, trenger vi vitamin D. I tillegg er det viktig å få i seg vitamin K som hjelper med å binde kalsium til skjelettet.

Hvilken funksjon har kalsium?

Kalsium utgjør omtrent halvparten av mengden mineraler i kroppen vår, og er en av de viktigste byggesteinene i skjelettet vårt og en viktig komponent i alt støttevev. Faktisk har vi omtrent 1 til 1,4 kilo kalsium i skjelettet som blir påvirket av både kosthold og fysisk aktivitet.

Vi har to typer benceller i kroppen; osteoblaster og osteoklaster. Førstnevnte bygger opp, mens sistnevnte bryter ned. At det dannes nytt benvev, samtidig som gammelt vev brytes ned, foregår gjennom hele livet. For lite kalsium og vitamin D, samt lite mosjon og bevegelse, kan føre til at kroppen bryter ned mer benvev enn den klarer å bygge opp. Dette kan igjen føre til at skjelettet blir svakt og porøst.

Kalsium er også viktig for at muskler, hjerte og nervesystem skal fungere normalt.

Hva er de beste kildene til kalsium?

Som nevnt dannes ikke kalsium i kroppen, og er derfor helt nødvendig å tilføre via kosten. I det norske kostholdet er melk og meieriprodukter den vanligste kalsiumkilden, og utgjør hele 70 prosent av nordmenns kalsiuminntak.

Dersom du av ulike grunner ikke kan spise produkter som er laget av melk, er det ingen grunn til å fortvile. Det finnes andre kilder til kalsium, blant annet grønne bladgrønnsaker som brokkoli og blomkål, bønner, nøtter og sesamfrø med skall og sardiner med ben.

For at kroppen skal kunne ta opp nok kalsium er det i tillegg viktig at du får i deg tilstrekkelig med vitamin D. Vitamin D dannes i huden ved soleksponering, og finnes blant annet i fet fisk, fiskelever og tran.

Hvem trenger kalsium?

Hvor mye kalsium kroppen har behov for varierer med alderen. For barn og unge er tilførsel av kalsium viktig for normal vekst og utvikling av skjelett og tenner, men for voksne vil tilførsel av mineralet bidra til vedlikehold av et sterkt skjelett, samt sørge for at det er nok kalsium til andre oppgaver i kroppen.

Det er spesielt viktig å få i seg nok kalsiumrik kost som kan sørge for å bidra til å bygge et sterkt skjelett. Det er fordi det ser ut til at skjelettet er spesielt mottagelig for å lagre mye kalsium i perioden før barn kommer i tenårene og puberteten. For jenter er denne perioden fra 10- til 12-årsalderen, mens det er 11 til 13 år for gutter.