Hva er kalium?

Kalium er et mineral vi får tilført kroppen gjennom det vi spiser og drikker. Hvor mye vet du egentlig om mineralet? Visste du for eksempel at store mengder lakris kan føre til lave verdier kalium? Dette bør du vite om mineralet.

Kalium (K) er et mineral som finnes i mange matvarer. Spesielt er frukt og grønt gode kilder, noe vi også rådes til å spise mer av. Mineralet skilles ut i urinen via nyrene, og utskillelsen reguleres nøye for at nivået av kalium skal holdes tilnærmet konstant.

Hvilken funksjon har kalium?

Kalium har flere viktige funksjoner i kroppen og næringsstoffet bidrar blant annet til normal muskel- og hjertefunksjon, og til å regulere væskebalansen i kroppen. Mineralet er også med på å vedlikeholde syre- og basebalansen i kroppen, i samspill med klor og natrium.

Kilder til kalium

Som nevnt, finnes kalium i nærmest alle matvarer. I tillegg til frukt og grønnsaker, er meieriprodukter og kornprodukter gode kilder til kalium. Et normalt kosthold vil dermed sikre at kaliuminntaket er tilstrekkelig.

Matvarer med spesielt høyt kaliuminnhold er avokado, banan, druer, kiwi, moreller, rips, solbær og tørket frukt som aprikos, rosiner, svisker, dadler og fiken, asparges, grønne bønner, blomkål, gulrot, kålrot, mais, spinat, squash, tomat, erter, linser, fisk og kjøtt.

Hvor mye kalium trenger kroppen?

Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak på 3,5 gram for menn og 3,1 gram for kvinner. For enkelte grupper er det anbefalt en kost med lavt kaliuminnhold, og da er den anbefalte dosen mellom 1,4 og 3 gram.

Til tross for anbefalingen ligger et normalt daglig inntak av kalium på rundt fire til fem gram. Dersom du av ulike årsaker har behov for å redusere kalium i kosten, kan du velge kaliumfattige matvarer. Gode alternativ til dette er: Ananas, eple, pære, vannmelon, klementin, fersken, nektarin, blåbær og tyttebær, grønn paprika, lime, sitron, kylling, tunfisk, egg, reker, pasta og hvit ris.

Merk deg at selv kaliumfattige matvarer kan gi mye kalium om porsjonene du spiser er store.

Hva skjer ved for lavt eller høyt inntak av kalium?

Følger du Helsedirektoratets 12 kostholdsråd vil det som regel ikke være fare for verken for lavt eller for høyt inntak av kalium. Men ved langvarig oppkast eller diaré kan kalsiummangel oppstå. Det samme gjelder ved stort inntak av kaffe, alkohol, sukker eller lakrisrot. Symptomer på dette kan blant annet være tretthet, muskelsvakhet og kramper.

Selv om kaliumforgiftning er ytterst sjelden, kan for mye kalium være farlig for enkelte mennesker – blant annet pasienter med hyperkalemi. Det kan føre til slapphet og muskelsvakhet. Et kaliumfattig kosthold kan bidra til bedre kontroll på kaliumnivået i blodet.