Hva er fosfor?

Fosfor er det mineralet kroppen vår har mest av, men hvor mye vet du egentlig om fosfor? Her kan du lese om dets funksjoner, de beste naturlige kildene og det daglige anbefalte inntaket av fosfor.

Fosfor (P) er et grunnstoff, og et viktig mineral. Det er omtrent 840 gram fosfor i en menneskekropp på 70 kilo, som vil si hele én fjerdedel av den totale mengden mineraler. Så mye som 80 prosent av dette er bundet til kalsium eller magnesium, og finnes i skjelettet og tennene våre.

Hvilke funksjoner har fosfor?

Grunnet plasseringen er det kanskje ikke vanskelig å skjønne at fosfor er viktig for et sterkt skjelett og sterke tenner. Men fosfor har flere funksjoner i kroppen vår:

  • Fosfor bidrar til transport av fettsyrer i blodet
  • Fosfor inngår i mange biokjemiske prosesser, og bidrar til omsetning av karbohydrat, protein og fett, frigjøring av energi og regulering av stoffskiftet
  • Fosfor bidrar til å opprettholde normal væske-, syre- og basebalanse i kroppen, siden det er en viktig elektrolytt

Kilder til fosfor

I likhet med de fleste næringsstoffer vil et tradisjonelt norsk kosthold, som er sunt og variert, dekke behovet for fosfor. Det finnes nemlig i tilnærmet all mat. Kjøtt, fjærkre, fisk, innmat, egg, nøtter og mandler, belgfrukter og meieriprodukter er spesielt gode kilder.

Hvor mye fosfor trenger kroppen?

Helsedirektoratet sine anbefalinger for fosfor ligger på 700 milligram daglig for menn og kvinner mellom 10 og 20 år, og 600 milligram for de som er over 20 år. Den daglige anbefalingen for gravide og ammende ligger på 700 milligram for gravide, og 900 milligram for ammende.

Hva skjer ved for lavt og for høyt inntak av fosfor?

Det er svært sjelden at man ser mangel på fosfor – og det skyldes nærmest aldri kostholdet. Det er ofte i forbindelse med andre sykdommer at denne mangelen kan oppstå. Dersom det er intens og langvarig bruk av magnesium- og aluminiumssalter, kan fosfortapet øke. Det er heller ikke uvanlig at alkoholikere har mangel på fosfor. Ved fosformangel kan man oppleve tretthet, kramper og svakhet i muskler.

Det er heller ikke vanlig at man får i seg for mye fosfor. Årsaker til for høyt inntak kan forekomme av for eksempel drikkevannsforurensning. Tap av kalsium og kramper kan være symptomer på at du har fått i deg for mye. Dersom du mistenker overdosering av fosfor, kan du ringe Giftinformasjonens døgnåpne telefon på 22 59 13 00.