Trenger jeg vitamintilskudd?

I utgangspunktet kan du få alle vitaminene og mineralene du trenger gjennom et variert kosthold, men i noen tilfeller kan det oppstå mangler. Lurer du på om du skal begynner på vitamintilskudd, kan du få mer informasjon her.

Ifølge tidsskriftet Annals of Internal Medicine har en gruppe britiske og amerikanske forskere gått gjennom flere ulike studier som har blitt utført på vitamintilskudd de siste årene. De undersøkte blant annet om vitamintilskudd kan redusere svekkelser som kommer med alderen, som dårlig hukommelse. De har også sett på om tilskudd av både vitaminer og mineraler kan forlenge levealder.

Det ble ikke funnet noen effekt av vitamintilskudd når det kommer til dette. Likevel har de britiske og amerikanske forskerne stilt seg åpne for at tilskudd av vitamin D kan ha en positiv effekt.

Råd fra legen

Mange tenker at det er gunstig å være føre var, og lar seg friste med å hive i seg både det ene og det andre av vitamintilskudd for å være på den sikre siden. Da er det viktig å tenke over at det kan være at du får i deg tilstrekkelig av vitaminer og mineraler gjennom kosten, og det kan bli ubalanse med ekstra vitamintilskudd som forårsaker dårligere opptak av et annet vitamin.

Det kan være lurt å oppsøke fastlegen som kan utføre blodprøver som gir status på vitaminer og mineraler før du setter i gang med et vitamintilskudd. Du kan få en utskrift over verdiene som du selv kan gå gjennom. På denne måten kan du se hva du trenger ekstra tilførsel av gjennom kosttilskudd.

Vitamintilskudd av D-vitamin

I likhet med den britiske og amerikanske forskergruppen er norske helsemyndigheter enige om at kosttilskudd kan være unødvendig for mange av oss. Dersom du har et variert og balansert kosthold, vil du kunne få i deg det du trenger av vitaminer gjennom mat og drikke.

Men det er også kjent at nordmenn får i seg for lite vitamin D. Årsaken til dette er at solen er vår beste kilde for vitamin D, og for oss i Norden er det kun to til tre måneder i løpet av året vi får nok eksponering av sol. Selv om det finnes naturlige kilder til vitamin D i kostholdet, som fet fisk, er det mange som spiser for lite, og da kan tran eller et annet vitamin D-tilskudd være lurt, ifølge helsedirektoratet.

Vitamintilskudd med ulike oppgaver

Helsedirektoratet utgir årlig rapporten “Utviklingen i norsk kosthold”. Den viser at en del har utfordringer med å få i seg tilstrekkelig kalsium, jern, folat og vitamin E. Men ettersom dette ikke gjelder alle vil det være lurt med blodprøve hos legen, da for høyt inntak av vitaminer kan gi dårligere helse.

Dersom det viser seg at du har behov for vitamintilskudd må du se på hva de ulike vitaminene og mineralene gjør, for de har ulike arbeidsoppgaver i kroppen.