Trenger jeg kosttilskudd for muskelvekst?

Å ha sterke muskler har en rekke fordeler. Det ser bra ut, hjelper med forbrenningen og er godt for helsa. Er det mulig å spise seg til større muskler eller må man ta kosttilskudd for økt muskelvekst?

Menn og kvinner har ulike mål med treningen, enten det er stramme opp kroppen, redusere fettmassen eller øke muskelmasse. Uansett hvilket mål du har er et sunt og balansert kosthold viktig for å oppnå optimale resultater.

Mange tror at kosttilskudd er viktig for å få økt muskelvekst, men kosthold er den viktigste byggesteinen når du skal utvikle kroppen – og vedlikeholde den. Under trening blir kroppsvev brutt ned, energilagre brukes opp og kroppen får signaler om oppbygning og forbedring.

Den viktigste byggesteinen

For å bygge muskler, trenger kroppen protein. At protein hjelper musklene å vokse, er det liten tvil om. Men er det behov for kosttilskudd for muskelvekst? Neppe. For en vanlig voksen person som ikke trener aktivt er det anbefalte daglige proteininntaket på 0,8 gram per kilo kroppsvekt. For idrettsutøvere og svært aktive øker proteinbehovet til cirka 1,2 til 2,0 gram protein per kilo kroppsvekt.

De aller fleste av oss klarer fint å dekke dette behovet gjennom et normalt, sunt kosthold med magert kjøtt, meieriprodukter, egg og grønnsaker. I 100 gram kyllingfilet er det rundt 23 gram protein. Så om du spiser 200 gram kyllingfilet, får du i deg mer protein enn om du velger å ta en proteinshake.

Protein som ikke kroppen benytter seg av der og da, blir omgjort enten til karbohydrater, eller lagres som fett. For mye protein kan også til en viss grad påvirke insulinproduksjonen, og dermed gi økt belastning på nyrene dine. For friske personer vil dette ikke medføre noen store konsekvenser, men for de med nedsatt nyrefunksjon, bør en passe på å ikke ha for høyt inntak av proteiner. Det skal likevel svært mye til å få i seg for mye protein gjennom kostholdet.

Kosttilskudd for økt muskelvekst?

Kosttilskudd kan likevel virke fristende og som en lettvint løsning, og det finnes en rekke produkter på markedet som lover økt muskelmasse. De fleste av disse produktene har imidlertid ikke den virkningen de reklamerer for. Restitusjons- og energiprodukter kan være unntak. Sistnevnte kan bidra til økt energiinntak for de som sliter med å spise nok, og eventuelt har problemer med å opprettholde vekten.

Skulle du slite med dårlig matlyst etter trening kan restitusjonsprodukter være et alternativ. Eller så kan du lage hjemmelagde smoothies med frukt, bær og yoghurt – som gir like god effekt.