Trenger jeg kalsiumtilskudd?

Kalsium er en viktig byggesten for både skjelett og tenner. Ikke alle har tilstrekkelig med kalsium i kroppen til å opprettholde et sunt skjelett og sterke tenner. Dette er imidlertid ikke ensbetydende med at du behøver et kalsiumtilskudd.

Kalsium kan ikke dannes i kroppen og trenger derfor å tilføres daglig gjennom kosten. Kalsium er et av de viktigste mineralene for kroppen, og utgjør cirka halvparten av mengden mineraler vi har i oss.

Dersom kroppen skal klare å ta opp og nyttiggjøre seg av kalsium, kan det være nyttig med vitamin D og vitamin K2

Hvis du mistenker at du har for lavt kalsiumnivå i kroppen, kan du først forsøke å spise mer av matvarer som inneholder mye kalsium. Eksempler på matvarer med høyt kalsiuminnhold er meieriprodukter, bønner og nøtter, sardiner og grønnsaker som blomkål og brokkoli.

Om du legger disse matvarene til i kostholdet ditt, og samtidig sørger for å få i deg tilstrekkelig med vitamin D og vitamin K2, er sjansene gode for at du ikke vil behøve å ta kalsiumtilskudd.

Hvorfor trenger man kalsium?

Hvor mye kalsium man trenger avhenger av alder og stadie i livet. For eksempel trenger barn og unge i vekst, samt gravide og ammende mer kalsium enn andre. Kalsium kan som kjent hjelpe benbygningen og tennene våre, men spiller også en rolle for musklene og nervene, og for å overføre signaler i kroppen. I tillegg er kalsium viktig for at blodet skal kunne koagulere.

Kroppen vil til enhver tid prioritere å bruke kalsiumet til oppgavene utenom skjelettet. Så i de tilfeller der man får i seg for lite kalsium via kosten, vil kroppen hente ut kalsium fra skjelettet som kan føre til svakere skjelett.

Nordmenn er blant de i verden som har aller flest tilfeller av lav bentetthet. Dette kommer mest sannsynlig av at vi er mindre eksponert for sollys og dermed mer utsatt for mangel på vitamin D.

Hvem bør ta kalsiumtilskudd?

Dersom man har intoleranser som gjør at man spiser lite eller ingen meieriprodukter, nøtter eller andre kalsiumholdige matvarer, bør man rådføre seg med en lege eller ernæringsfysiolog angående kalsiumtilskudd.

Gravide og ammende bør også i enkelte tilfeller ta tilskudd av kalsium for å være sikre på at de får i seg nok. Også enkelte medisiner gjør at man enten bør spise spesielt kalsiumrik mat, eller vurdere å ta kalsiumtilskudd.