Kan kosttilskudd gi bedre hud?

Med alderen kommer også innsatsen for å beholde huden ung og rynkefri. Vi har latt oss friste av hudkremer, serumer, oljer, andres produktvalg og skjønnhetsrutiner, men finnes det noe mer effektivt?

De fleste av oss ønsker å kjempe mot rynker og andre aldringstegn og lar oss påvirke fra flere kanter. Mens noen går så langt at de legger seg under kniven, prøver andre både det ene og det andre på krem- og serumsfronten. Men kan kosttilskudd være et alternativ for bedre hud?

Det lanseres stadig nye kosttilskudd som lover gull og grønne skoger, og det er like lett å la seg rive med, som for skeptikere det er å stikke under stol. Men sannheten er at det er mulig å spise seg til både bedre hud, hår og negler.

Kosttilskudd for bedre hud

Det er viktig å huske at kroppens aller største organ, huden, starter langt under overflaten. Og i likhet med andre organer i kroppen, kan kostholdet gjøre mye for huden også. Dette er mat som kan gi bedre hud:

  • Fettsyrer – Essensielle fettsyrer smører huden fra innsiden, og huden er avhengig av fukt for å se frisk ut. Det er hovedsakelig Omega 3 du må passe på å få i deg nok gjennom kosten. Disse fettsyrene holder fuktigheten på plass i huden. Omega 3 finnes i fete fisketyper, men også valnøtter kan gi en del Omega 3.
  • Vitamin A – Mangel på vitamin A kan føre til at huden din blir matt og grå. Derfor er det viktig med vitamin A i kosten, for vitaminet hjelper huden med å danne nye hudceller. Gode kilder til vitamin A er søtpotet, tomat, gulrot, papaya og aprikos.
  • Vitamin E – Vitamin E er også kjent som foryngelsesvitaminet, finnes i celleoverflaten og beskytter cellene mot tidlig aldring og død. Vitaminet brukes opp i denne prosessen, og derfor er det viktig at du får i deg vitamin E hver dag. Gode kilder til vitaminet er nøtter, frø, planteoljer og fullkornsprodukter.
  • Antioksidanter – Antioksidanter kan hjelper kroppen med flere ting, men de hindrer også oksidasjonsprosesser som bryter ned spensten og gløden i huden. For å få i deg antioksidanter bør du spise mye frukt, bær og grønnsaker i ulike fargenyanser – fra lilla og oransje til grønn og rød. Gode kilder til antioksidanter er epler, appelsiner, brokkoli, solbær, blåbær, jordbær, plommer og bønner.

Dersom du av ulike årsaker ikke klarer å få i deg alt du trenger av næringsstoffer gjennom kostholdet, kan du supplere med kosttilskudd. Det finnes mange typer kosttilskudd og av varierende kvalitet. Det er lite holdbar dokumentasjon på at spesifikke funker bedre enn andre, men det finnes flere som har fått godkjent helsepåstand at de bidrar til normal hud. Det europeiske mattilsynet, EFSA, har godkjent biotin, kobber, jod, niacin, riboflavin, vitamin A, vitamin C og sink.