Kan jeg ta kosttilskudd når jeg er gravid?

Det er ingen tvil om at den beste måten å få i seg de viktige vitaminene og mineralene du og fosteret trenger, er gjennom kostholdet. Men i enkelte tilfeller der du utelater viktige matvaregrupper kan det være nyttig med kosttilskudd for å dekke behovet.

Et balansert og variert kosthold er viktig for alle, men kanskje spesielt for gravide. Som mor vil du trenge mer mat enn ellers, ikke nødvendigvis mer kalorier, men viktige næringsstoffer som vitaminer og mineraler.

For at barnet skal vokse og utvikle seg, er sunne og regelmessige måltider i hverdagen viktige. Barnet klarer å vokse ene og alene ved hjelp av næringsstoffene du som mor tilfører – enten gjennom egne kroppslagre eller det du får i deg gjennom kosten. Derfor er det viktig å ha et variert kosthold med en best mulig sammensetning av næringsstoffer som proteiner, karbohydrater, fett, vitaminer og mineraler.

Gode råd for gravide

Gode matvaner er viktig når du er gravid, og det blir kanskje spesielt viktig å følge Helsedirektoratets kostholdsråd. Som gravid bør du blant annet spise fisk til middag to til tre ganger i uken. Fisk er stappfull av næring, og inneholder sunne fettsyrer, protein og vitamin D som er godt for å styrke hud, hår og negler, dempe plager i muskler og ledd og kan bidra til å styrke immunforsvaret. Da er det viktig å variere mellom fet og mager fisk.

Du bør også velge magre kjøtt- og meieriprodukter. Inntaket av sukker bør kuttes ned på. Samtidig bør du velge grove kornprodukter, gjerne fullkornsvarianter, og grove brødvarer. Det er også viktig å spise frukt og grønt. Fem om dagen er anbefalingen fra Helsedirektoratet, og bør også følges av deg som er gravid.

Kosttilskudd når du er gravid

Fellesnevneren for de livsnødvendige næringsstoffene som bidrar til viktige funksjoner i kroppen, er at kroppen ikke klarer å produsere dem naturlig, og at de derfor må tilføres gjennom kosten. Den beste måten å gjøre det på er et sunt og variert kosthold. Dette mangfoldet kan ikke erstattes av kosttilskudd. Men dersom du utelater enkelte matvaregrupper som er viktige, kan kosttilskudd bidra til at du får i deg det anbefalte daglige behovet.

Dersom du har behov for å ta kosttilskudd når du er gravid er det viktig å følge doseringen som er angitt. Dersom du tar flere ulike kosttilskudd samtidig kan det være at du får i deg for mye av enkelte næringsstoffer. Derfor bør du passe på at de ulike du tar ikke inneholder de samme vitaminene og mineralene.

Hvis du er gravid bør du alltid høre med din lege før du begynner med et kosttilskudd. Folat er essensielt for barnets positive utvikling. Derfor anbefaler myndighetene alle gravide å ta tilskudd av 400 mikrogram folat gjennom de tre første månedene i svangerskapet.