Hvilke kosttilskudd er bra for gravide?

Det er viktig for alle å få i seg essensielle vitaminer og mineraler, men spesielt gravide kan ha et økt behov. For å kunne dekke det daglige behovet for viktige næringsstoffer kan kosttilskudd være et godt supplement.

For at barnet skal klare å vokse og utvikle seg i magen er det viktig at du som gravid har sunne og regelmessige måltider. Barnet klarer seg ene og alene ved hjelp av næringsstoffene den får fra deg. Det kan være gjennom egne kroppslagre eller det du får i deg gjennom kosten.

Viktige kosttilskudd for gravide

For noen kan det av ulike årsaker være vanskelig å få i seg alt av essensielle næringsstoffer, eller så utelater man enkelte matgrupper som inneholder mye vitaminer og mineraler. Selv om kosttilskudd ikke kan erstatte mangfoldet til næringsstoffene, er det likevel et godt alternativ med kosttilskudd for gravide.

Du må bare huske at dersom du tar flere kosttilskudd er det fare for at du får i deg for mye av enkelte næringsstoffer. Pass derfor på at de du tar ikke inneholder det samme.

Dette er næringsstoffene du spesielt må passe på å få i deg, og dersom du ikke klarer det gjennom kosten, er et kosttilskudd som inneholder disse et alternativ:

  • Kalsium

Kalsium er en av de viktigste byggesteinene i skjelettet vårt, samtidig som det er en viktig komponent i alt støttevev. Faktisk utgjør kalsium omtrent halvparten av mengden mineraler i kroppen vår. Ved graviditet kan behovet for kalsium øke. Det vil sikre at skjelettet til barnet utvikler seg som det skal. Ettersom kroppen ikke klarer å danne kalsium selv, må det tilføyes via maten.

I det norske kostholdet er melk og meieriprodukter den vanligste kilden, men også grønne bladgrønnsaker som brokkoli og blomkål inneholder kalsium. Bønner, nøtter, sesamfrø og sardiner er også gode kilder. Dersom du av en eller annen grunn ikke får i deg nok kalsium, kan kosttilskudd være nyttig for deg som er gravid.

  • Vitamin D

Vitamin D dannes i huden ved soleksponering, og finnes blant annet i fet fisk som makrell, ørret, laks og sild, fiskelever og tran. Det er viktig at du får i deg tilstrekkelig med vitamin D for at kroppen skal kunne sikre kalsiumopptaket fra mat og drikke. Vitamin D er også viktig for normal muskelfunksjon og immunsystemets normale funksjon.

  • Folsyre

Det vannløselige vitaminet folat finnes i grove kornprodukter, grønnsaker som brokkoli og spinat, frukt, bønner, kjøtt og egg. Det kan være behov for folat i form av kosttilskudd for gravide fordi det er svært viktig for å sikre en normal fosterutvikling.

  • Jern

Fosteret trenger jern blant annet for å lage egne røde blodceller. Behovet for jern øker derfor  mye under svangerskapet, og spesielt er det stort under siste trimester. Det kan være vanskelig å tilfredsstille dette behovet gjennom kosten, og derfor kan kosttilskudd være bra for gravide. Det er viktig å ikke starte med tilskudd av jern uten å ha snakket med lege. Jernnivået måles flere ganger for å sjekke om det er nødvendig med et tilskudd.

  • Vitamin B12

Vitamin B12 bidrar til å danne røde blodlegemer og barnets nervesystem. Vitaminet kan du finne i kjøtt, fisk, melk og melkeprodukter. Dersom du er vegetarianer eller har intoleranse for melk, vil det være nødvendig med tilskudd av vitamin B12. Drikker du nok melk for å dekke behovet av kalsium, vil du også trolig få dekket behovet for vitamin B12.