Hva er et supplement?

Et balansert og variert kosthold er optimalt for å opprettholde god helse, men av ulike årsaker kan det hende at du ikke får i deg det du trenger av vitaminer og mineraler. Da kan kosttilskudd være et nyttig supplement til den daglige kosten din.

Under normale omstendigheter vil et normalt og variert kosthold gi deg alle næringsstoffene du trenger for å opprettholde en god helse, og ikke minst for normal utvikling. Men grunnet sykdom, allergi eller intoleranse, livsstil eller andre årsaker kan det være behov for å supplere inntaket av spesifikke næringsstoffer ved å ta kosttilskudd.

Supplement betyr utfylling eller tillegg, og å supplere vil si å fullstendiggjøre noe. Et kosttilskudd vil derfor være et næringsmiddel som skal supplere den vanlige og varierte kosten din – ikke erstatte den.

Kosttilskudd som supplement

Ifølge Kosttilskuddforskriften paragraf tre defineres kosttilskudd som næringsmidler der: “Produktene skal være konsentrerte kilder av vitaminer og mineraler eller andre stoffer med en ernæringsmessig eller fysiologisk effekt. De skal omsettes i ferdigpakket og dosert form, og er beregnet til å inntas i små oppmålte mengder.

Det vil si at kosttilskudd, som supplement, skal være en konsentrert kilde til næringsstoffer, og derfor ikke inneholde en vesentlig energikilde. Produkter som måltidserstattere, energidrikker og andre sportsprodukter som for eksempel proteinpulver, går ikke inn under betegnelsen «kosttilskudd».

Viktige supplement til kosten

Som nevnt kan ikke supplement erstatte all næringen du får gjennom et sunt og variert kosthold, men dersom du har mangel på vitaminer er det viktig å få i seg næringsstoffene på andre måter.

Ikke bare kan du risikere å få mangelsykdommer med et begrenset inntak av vitaminer, men i mørketiden kan det også være behov for å supplere med enkelte vitaminer. Blant annet er vitamin D, Omega 3 og vitamin K spesielt viktig.

  • Vitamin D: Vitamin D3 bidrar til å støtte normal muskelfunksjon.
  • Vitamin K: Vitamin K bidrar til å opprettholde normal benbygning. Vitaminet har to ulike naturlige former, K1 og K2. Grønne bladgrønnsaker står for omtrent 90 prosent av inntaket vårt av K1-vitaminer, mens K2 finnes i matvarer som lever, muggoster, egg og den japanske matretten natto. Du kan også velge å ta et kosttilskudd med K2-vitamin.
  • Omega 3: Omega 3 er essensielle fettsyrer med flere viktige funksjoner i kroppen. Omega 3 har positiv effekt på hjerne, syn og hjerte. For å få effekt må man ha et inntak på 250 mg EPA/DHA per dag. Selv om fet fisk inneholder mye Omega 3, kan det være behov med tilskudd som et supplement til kosten for å oppfylle det daglige behovet for Omega 3.