Har kosttilskudd effekt på trening?

Om vi virkelig trenger kosttilskudd har vært mye omdiskutert. Mens enkelte hevder at det er å kaste pengene rett i do, mener andre at de ikke hadde klart å prestere like godt uten kosttilskudd. Er det mulig å bruke kosttilskudd for å effektivisere trening?

Det har seg slik at i utgangspunktet så vil det være mulig å få i seg det man ønsker og ikke minst trenger av næringsstoffer gjennom kostholdet.

Men noen ganger kan det være vanskelig å få i seg tilstrekkelige mengder via kostholdet, eller fordi du rett og slett ikke spiser godt nok for å ivareta et tilstrekkelig inntak. Derfor kan kosttilskudd være et godt alternativ.

Kosttilskudd for trening

Her finner du tre næringsstoffer som er viktige å få i seg når du trener. Hva du kan ha behov for av kosttilskudd er avhengig av kostholdet ditt generelt, forutsetninger og målsetning.

  • Omega 3

Kroppen klarer ikke å lage de essensielle Omega 3 fettsyrene i kroppen, og derfor er vi avhengige av å få dem gjennom kosthold eller kosttilskudd. Helsedirektoratets kostholdsråd er å spise fisk to til tre ganger i uken, som tilsvarer totalt 300 til 450 gram ren fisk. Dersom du ikke spiser fisk, anbefales du å ta tilskudd av Omega 3. Tar du to spiseskjeer hver dag kan det, avhengig av øvrig kosthold, gi effekt på helsen og prestasjonsevnen.

Omega 3 er godt for hjerne, hjertet og huden, samtidig som det hjelper med å øke fettforbrenning og nydannelse av muskler.

  • Vitamin D

Visste du at den formen for vitamin D som finnes i fet fisk – vitamin D3 – bidrar til å støtte normal muskelfunksjon?

EFSA (EUs matsikkerhetsorgan) kom i oktober 2016 ut med ny anbefaling for daglig inntak av vitamin D, som nå er på 15 mikrogram for friske personer over 1 år. Ifølge Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) er kosttilskudd den viktigste kilden til vitamin D.

  • Vitamin K

Vitamin K bidrar blant annet til å opprettholde normal beinbygning. Vitamin K deles i to deler; K1 og K2. Vitamin K1 finner du i grønne bladgrønnsaker som kål, brokkoli og spinat, mens K2 dannes i tarmen gjennom tarmbakteriene, og finnes i fermentert og gjæret mat.

Dersom du skulle være i tvil om vitaminmangler, går på blodfortynnende- eller andre medikamenter, bør du ta kontakt med legen din.