Bør jeg ta Omega 3 kosttilskudd?

De fleste av oss vet at Omega 3 er bra for helsen, men vet du hvorfor? Dersom du ikke er blant de som spiser laks med et smil, eller elsker makrell i tomat på brødskiva, bør du antakelig ta Omega 3 kosttilskudd.

Omega 3 er godt for hjerte og kar, ledd, hjernen og synet – for å nevne noe. Derfor er dette kanskje et av de viktigste kosttilskuddene du kan ta for å sikre en bedre helse.

Menneskets hjerne stopper å vokse etter vi har nådd 2-års alder. Etter dette vil hjernen naturlig nok fortsette å utvikle seg, men grunnlaget legges allerede helt i starten av livet. Siden hjernen i stor del består av fett, og har et stort behov for Omega 3 fettsyren DHA, er det svært viktig at små barn i alderen fra fire uker til to år får Omega 3 kosttilskudd, eller at de får rikelig med fet fisk via kostholdet.

Derfor bør du ta Omega 3 kosttilskudd

Omega 3 er essensielt for en god helse, og kroppen er helt avhengig av fettsyren for å opprettholde godt syn, et friskt hjerte og normal hjernefunksjon. Mange mener også at fettsyrene bidrar til å smøre muskler og ledd og at de bidrar til å styrke immunforsvaret. Forskningen har imidlertid ikke konkludert enda.

I motsetning til veldig mange andre næringsstoffene vi trenger, klarer ikke kroppen selv å produsere Omega 3. Derfor er det viktig at vi får i oss dette enten via kosten eller gjennom kosttilskudd.

Slik får du i deg nok Omega 3

Dersom du ikke ønsker å bruke Omega 3 kosttilskudd for å dekke behovet, kan du enkelt løse dette ved å ta noen grep i kostholdet ditt. Èn ting du kan gjøre for å sørge for en sunnere balanse av fettsyrer, er å bytte ut kjøttpålegget med fiskepålegg. Røkt laks, makrell i tomat, sild eller sardiner er alle utmerkede alternativer for å øke inntaket av Omega 3. Spiser du i tillegg minst en fiskemiddag med rød, fet fisk i løpet av uka, er du godt på vei til å dekke hele ditt behov for Omega 3.