Hvordan kan jeg redusere stress?

Hvem har vel ikke skrevet at de “liker å ha mange baller i lufta” i en jobbsøknad? Det kan stemme, men jo flere baller vi har i lufta, desto mer stresset hverdag får vi. I en periode kan det funke å være et supermenneske, men i lengden vil det gjøre oss syke.

Mange av oss blir stresset bare av å tenke på stress, og når vi tenker oss godt om er det et negativt ladet ord som ofte utløser negative følelser i kroppen. Alle opplever at den daglige informasjonsmengden og gjøremålene kan være overveldende i perioder, og dersom vi ikke har en effektiv mestringsstrategi kan det påvirke vår fysiske og psykiske helse.

Konstant beredt

Mennesket er skapt fra naturens side til å reagere på nye ting som hjernen tolker som noe vi straks må ta oss av. Dette kan hjernen tolke som stressende og derfor sende oss i kamprespons – der reptilhjernen vår overtar kommandoen. Forfedrene våre brukte denne responsen til å reagere når det oppstod reell fare, for eksempel slåss eller løpe i sikkerhet fra et dyr.

Problemet er at det kan være vanskelig for hjernen å skille mellom det som er reell fare og noe som kun kan anses som en hastesak. Det resulterer i at hjernen tolker det som noe vi straks må ta oss av, om det så kun er å sende en mail – som i dagens travle samfunn kan være en hastesak. Dette fører til at vi konstant er i alarmberedskap, og opplever stress.

Gode tips til å redusere stress

Et liv der vi hele tiden er på vakt, blir veldig stressende i lengden. For å unngå å bli syke av det konstante presset, er det viktig å vite hvordan du kan redusere stress i hverdagen. Dette er gode tips:

  • Husk å puste: Pust er undervurdert. Prøv å telle til tre mens du puster dypt inn, og det samme mens du puster ut. Dette vil senke pulsen din, samtidig som det gir oksygen til de delene av kroppen som trenger det mest.
  • Få prioriteringene i orden: Ved å strukturere hverdagen kan du få et litt ryddigere og ikke minst roligere hode. Lag derfor en liste over ting du må få gjort i løpet av dagen, og ting du kan kutte ut.
  • Lag rutiner: Rutiner vil bidra til en trygghetsfølelse som kan hjelpe når ting er litt ute av kontroll. Det trenger ikke å være store greiene. Kanskje et daglig bad, eller liten gåtur hver dag?
  • Fokuser på én ting om gangen: Unngå å bli overveldet av alt du må gjøre, ved å fokusere på én oppgave av gangen. Deretter kan du gå videre til neste. Det vil føles tilfredsstillende og gi motivasjon til å fortsette uten å stresse.
  • Oppsøk naturen: Naturen har en beroligende effekt på oss, og gir en følelse av balanse og fred i kroppen – noe som er viktig for vår mentale helse. Gå deg en tur om du føler stresset, eller ta lunsjen ute i parken istedenfor inne.