Hva er et bra kosthold?

Et bra kosthold er et sunt kosthold, og det er viktig for alle for at kroppen skal kunne fungere optimalt. Her får du tips til hvordan du kan få et bedre kosthold.

For å dekke behovet for nødvendige næringsstoffer er det viktig med et bra kosthold som er sunt og variert. Det vi spiser kan også bidra til trivsel i hverdagen.

Næringsstoffer i kosthold

Vi har tre hovednæringsstoffer vi skiller mellom: Proteiner, karbohydrater og fett. Førstnevnte er en av kroppens viktige byggesteiner og inneholder aminosyrer. Proteiner gir oss energi. Gode eksempler på proteinrik mat er kjøtt, fisk, kjøttpålegg, egg, korn og ost.

Fett er et viktig drivstoff og er med på å sikre opptaket av viktige vitaminer. Vi skiller mellom mettet og umettet fett. Førstnevnte gir mer avleiringer på innsiden av blodårene, og finnes i fete matslag som er harde når man tar dem ut av kjøleskapet, som for eksempel margarin. Umettet fet finnes i myk margarin og matoljer som oliven- og soyaolje.

Karbohydrater tilfører oss energi og har direkte innvirkning på blodsukkeret vårt. Vi kan skille mellom to typer karbohydrater: Sukker som er kortkjedede karbohydrater som raskt tas opp i blodet, og stivelse som er langkjedede som bruker lenger tid på å brytes ned og komme inn i blodet.

Gode tips til bra kosthold

  • Spis variert: En variasjon i kostholdet er viktig. Et bra kosthold har mye grønnsaker, grove kornprodukter, fisk, frukt og bær, samt begrensede mengder med rødt kjøtt.
  • Salt og sukker: Begrens bruken av salt i matlagingen. Sukker bør unngås til hverdag, men husk at det er lov å kose seg iblant også.
  • Fem om dagen: Er du ikke så flink til å få i deg frukt og grønnsaker, er det bare å huske “5 om dagen”. Et bra kosthold har to porsjoner frukt og tre porsjoner grønnsaker. Ett glass juice teller som en frukt eller grønnsak.
  • Velg grovt: Er du glad i pasta og brød, så kan du fortsette å spise det, men husk å bytte fra fine typer til grove kornprodukter.
  • Drikk vann: Vann burde være øverst på listen din over valg av tørstedrikk.
  • Spis fisk: Fisk er stappfull av viktige næringsstoffer, og burde vært på middagstallerkenen to til tre ganger i uken. Du kan også ha fisk som pålegg.
  • Spis ofte: En god matvane er å spise ofte, gjerne tre til seks små måltider om dagen, og det bør ikke gå lenger enn fire timer mellom hvert måltid. På denne måten vil kroppen forbrenne kaloriene istedenfor å lagre dem som fett.

Disse tipsene tar utgangspunkt i en normalt aktiv voksen person. Du kan tilpasse de til ditt eget behov for energi, og om det er andre spesielle forhold til stede.