Hva er anbefalingene for vitaminer og mineraler?

Vitaminer og mineraler har viktige funksjoner i kroppen. Riktig ernæring er derfor nødvendig for best mulig utvikling av kroppen og for å opprettholde dens normale funksjoner. Men vet du hvor mye du trenger av de ulike vitaminene og mineralene?

Vitaminer bidrar blant annet til å regulere kroppens stoffskifte og er nødvendig for omsetning av karbohydrater, fett, proteiner og mineralstoffer.

Det er vanlig å dele vitaminene i to ulike grupper: Fettløselige som består av vitamin A, D, E og K, og de vannløselige som er vitaminene i B-gruppen og vitamin C.

Dette er de daglige anbefalte inntakene gitt av Helsedirektoratet:

  • Vitamin A – For kvinner over 14 år: 700 mikrogram. For menn over 14 år: 900 mikrogram.
  • Vitamin B1 – For kvinner mellom 18 og 60 år: 1,1 milligram. For menn mellom 14 og 30 år: 1,4 milligram, og menn mellom 31 og 60 år: 1,3 milligram.
  • Vitamin B2 – For kvinner mellom 18 og 30 år: 1,3 milligram, og kvinner mellom 31 og 60 år: 1,2 milligram. For menn mellom 18 og 30 år: 1,6 milligram, og for menn mellom 31 og 60 år: 1,5 milligram.
  • Vitamin B3 – For kvinner mellom 18 og 30 år: 15 milligram, og kvinner mellom 31 og 60 år: 14 milligram. For menn mellom 14 og 30 år: 19 milligram, og for menn mellom 31 og 60 år: 18 milligram.
  • Vitamin B5 – Grunnet utilstrekkelig data har ikke Helsedirektoratet oppgir noen anbefaling på inntak av vitamin B5.
  • Vitamin B6 – For kvinner mellom 18 og 60 år: 1,3 milligram. For menn over 18 år: 1,5 milligram.
  • Vitamin B8 –Grunnet utilstrekkelig data har ikke Helsedirektoratet oppgir noen anbefaling på inntak av Vitamin B8.
  • Vitamin B9 – For kvinner mellom 18-60 år: 400 mikrogram. For menn over 14 år: 300 mikrogram.
  • Vitamin B12 –  For kvinner og menn over 10 år: 2 mikrogram
  • Vitamin C – For menn og kvinner over 14 år: 75 milligram.
  • Vitamin D – For menn og kvinner mellom 10 og 74 år: 10 mikrogram. For menn og kvinner over 75 år: 20 mikrogram. For eldre som er lite ute i dagslys anbefales tilskudd med vitamin D for å oppnå den daglig anbefalte dosen.
  • Vitamin E – For kvinner over 14 år: 8 milligram. For menn over 14 år: 10 mikrogram.
  • Vitamin K – Grunnet utilstrekkelig data har ikke Helsedirektoratet oppgir noen anbefaling på inntak av vitamin K.

Daglige anbefalinger for mineraler

Mineraler omfatter uorganiske stoffer kroppen trenger i relativt store mengder. Kalium, kalsium og fosfat er eksempler på dette. Mineraler som kroppen trenger i små mengder, også kjent som sporstoffer, omfatter jern, selen og sink.

  • Kalsium – For kvinner og menn mellom 18 og 60 år: 800 milligram.
  • Fosfor – For kvinner og menn mellom 18 og 60 år: 600 milligram.
  • Kalium – For kvinner mellom 18 og 60 år: 3,1 gram. For menn mellom 18 og 60 år: 3,5 gram.
  • Magnesium – For kvinner mellom 18 og 60 år: 280 milligram. For menn mellom 18 og 60 år: 350 milligram.
  • Jern – For kvinner mellom 18 og 60 år: 15 milligram. Anbefalt inntak etter at menstruasjonsblødninger opphører er 9 milligram. For menn mellom 18 og 60 år: 9 milligram.
  • Sink – For kvinner mellom 18 og 60 år: 7 milligram. For menn mellom 18 og 60 år: 9 milligram.
  • Selen – For kvinner over 14 år: 50 mikrogram. For menn over 14 år 60 mikrogram.

Merk deg at behovet kan variere fra person til person.

Fullstendig oversikt over anbefalinger

For fullstendig oversikt over alle anbefalingene fra Helsedirektoratet kan du sjekke rapporten “Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet”. Hvis du ønsker en oversikt over hvilke mineraler og hvor mye det av dem i ulike matvarer og drikker, kan du finne oversikt i Matvaretabellen.