Har du lite energi og er mye sliten?

I en overfylt og travel hverdag er det ikke uvanlig å føle seg sliten. Det er nemlig mange som sliter med lite energi. Var du klar over at dårlige matvaner kan være årsaken til dette? Dette er vitaminene og mineralene som kan gi deg nytt overskudd.

Føler du deg tappet for energi, kan det være flere årsaker til dette. Spesielt er det tre grunner til at folk føler de har lite energi: Stress, slanking og søvnmangel.

Stress er kanskje den største årsaken til at du føler at du har lite energi. I en stressende hverdag kan du ofte oppleve hodepine og muskelverk. At du har lite tid til å forberede ordentlige måltider, hjelper heller ikke. Mangel på riktig næring kommer også av slanking. Folk som er på dietter kutter gjerne ned på kalorier, og det tilsvarer mindre energi. Søvnmangel kan være en annen grunn til at du ikke føler deg ordentlig uthvilt.

Vitaminer og mineraler for mer energi

At du er mye sliten og har lite energi kan også komme av dårlige matvaner. Det kan senke hele energinivået ditt, i tillegg til å forårsake dårligere immunforsvar. Ved å vite hva du bør putte på tallerkenen din, kan du få nytt overskudd.

Dette er vitaminene du trenger om du har lite energi:

  • Vitamin B6: Vitamin B6 er nødvendig for energiomsetningen i kroppen vår, og mangel på dette kan føre til at du har lite energi og føler deg mye sliten.
  • Vitamin B9: Folsyre bidrar til bedre velvære, i og med at vitaminet fremmer dannelsen av lykkehormonet serotonin. Folsyre fyller deg med mer energi og gjør deg mindre sliten.
  • Vitamin B12: Vitamin B12, sammen med vitamin K, produseres blant annet av de sunne bakteriene i tarmen. Vitaminet kan være med på å motvirke svimmelhet og tung pust, samtidig som det gjør deg til den mest opplagte versjonen av deg selv.
  • Vitamin E: Vitaminet er med på å beskytte cellene våre slik at de lettere kan oppta næring og kvitte seg med avfallsstoffer. Det kan også bidra til bedre immunforsvar.
  • Vitamin D: Vitamin D3 bidrar til å støtte normal muskelfunksjon.

Dette er mineralene du trenger om du har lite energi:

  • Jern: Jern er mineralet som bidrar til å forebygge hyppige infeksjoner og tretthet. Årsaken er fordi jern er ansvarlig for oksygentransporten i kroppen.
  • Kalium: Kalium bidrar til å senke blodtrykk, slik at hjertet ikke trenger å jobbe så hardt for å pumpe blodet rundt i kroppen.
  • Magnesium: Magnesium er med på å regulere blodsukkeret i kroppen.
  • Selen: Selen er en av naturens kraftigste antioksidanter og beskytter mot oksidativt stress.
  • Kalsium: Kalsium er den viktigste byggesteinen i skjelettet vårt og er nødvendig for normal muskelfunksjon.