Hvilke vitaminer finnes i bær?

Bær smaker ikke bare godt, men har også en rekke helsemessige fordeler. I Norge har vi god tilgang på bær, og ofte kan de plukkes gratis ikke så langt unna der du bor. Dette bør du vite om vitaminer i bær.

At grønnsaker, frukt og bær er sunt, kommer ikke som noen overraskelse. Men gjennom omfattende kartlegging og forskning, har norske forskere funnet innholdet av viktige næringsstoffer og fått mer kunnskap om den helsebringende effekten til hvert enkelt bær.

Vitaminer i ville bær

Ifølge Matportalen.no inneholder ville bær langt mer antioksidanter enn frukt og grønnsaker du får kjøpt i butikken. De mest kjente antioksidantene er vitamin A, C og E. De har ulike egenskaper, men forsterker hverandres effekt om de er sammen.

Det vil lønne seg å ta med seg bøtter og spann for å plukke blåbær, tyttebær og molter når skog og mark bugner av dem. Dette bør du vite om vitaminer i ville bær:

  • Blåbær – Blåbær er det vanligste viltvoksende bærslaget i Norge, og er en kilde til vitamin E, vitamin C, folat, og har et høyt innhold av flavonoider. Derfor er også det totale innholdet av antioksidanter svært høyt. Blåbær ble tidligere brukt til å stoppe løs mage.
  • Tyttebær – Vitamin E, vitamin C og pektin er blant de helsebringende stoffene du finner i de røde bærene. Selv om sistnevnte ikke har antioksidativ virkning, har det andre positive effekter på helsen. Tyttebær har blitt brukt som medisin mot forkjølelse og vond hals.
  • Molte – Lenge før man visste betydningen av vitamin C, ble molter brukt som middel mot skjørbuk. Med det høye innholdet av vitamin C, kan omtrent 70 gram molter per dag dekke behovet for voksne.

Vitaminer i andre bær

Det er ikke bare skogsbærene som er fulle av viktige antioksidanter som hjelper kroppen mot frie radikaler.

Jordbær er proppfulle av fenoler som er blant de kraftigste antioksidantene. I tillegg inneholder de store mengder vitamin C, vitamin B2, B5 og B6, sink, jod, kalium, magnesium og vitamin K. I tillegg til antioksidantene, bør vi av andre positive egenskaper ved jordbær nevne folat. Det er viktig for produksjon av røde blodlegemer og hjertehelse.

I likhet med jordbær, er også bringebær kalorifattig, men fulle av vitaminer og sunne næringsstoffer. Vitamin C, vitamin E, magnesium og kalium er noe av innholdet i bringebær. I tillegg er bringebær rike på vitamin K, som bidrar til å opprettholde normal muskelfunksjon.

Rips er nok et smakfullt bær. De vokser vilt på busker rundt om i landet og er et av de mest hardføre hagebærene vi har. Selv om bærene kommer i både hvit og gul, er det nok de røde som er den mest kjente varianten. Rips er rike på kostfiber og en kilde til vitamin C.