Hvilke vitaminer er spesielt nødvendige for gravide?

Dersom gravide følger de samme kostholdsrådene som resten av befolkningen vil kroppens behov for energi og nødvendige næringsstoffer være dekket. Men finnes det vitaminer som gravide spesielt bør passe på å innta?

Det er viktig å huske at blodomløpet er forbundet med barnet gjennom morkaka, og at det du spiser og drikker når du er gravid blir overført til fosteret. Et sunt og variert kosthold i kombinasjon med fysisk aktivitet er anbefalt for god helse, og for at både mor og barn skal få i seg tilstrekkelig med viktige næringsstoffer.

Viktige vitaminer for gravide

Under svangerskap øker energibehovet. Årsaken til dette er at kroppen blir større og fosteret vokser. Ifølge Helsedirektoratet.no er det nødvendig med omtrent 100 kcal ekstra per dag i første trimester, omtrent 300 kcal i andre og 500 kcal i tredje trimester.

I tillegg til at energibehovet øker, kan det være lurt å passe ekstra godt på at du får i deg vitamin B9, også kjent som folat, og vitamin D.

Vitamin B9: Er blant annet viktig for produksjon og omsetning av proteiner, celledeling og dannelse av DNA. Det bidrar også til utvikling og vekst av fosteret. De viktigste naturlige kildene til folat er grønne grønnsaker, kjøtt, egg, sitrusfrukter og grove kornvarer. Det er anbefalt at inntaket gjennom svangerskapet ligger på 500 mikrogram per dag.

Vitamin D: Både mor og barn trenger tilstrekkelig med vitamin D under svangerskapet. Gode kilder er fet fisk som makrell, ørret, laks og sild, og i Norge finnes det smør og melk som er tilsatt D-vitaminer.

Næringsstoffer gravide trenger

I tillegg til vitaminer vil det også være nødvendig for gravide å øke inntaket av jern, kalsium og Omega 3. Sistnevnte har vist seg å kunne bedre konsentrasjonen og læringsevnen hos barn på sikt. Og Helsedirektoratet anbefaler at én prosent av den daglige energien kommer fra Omega 3-fettsyrer.

Kalsium er viktig for skjelettet, og det er anbefalt at gravide får i seg nok kalsium under siste del av svangerskapet, men også i første perioden etter fødsel, samt under amming. Gode kilder til kalsium er meieriprodukter som melk, ost og yoghurt, nøtter, mandler og tørket frukt.

Anbefalt kosthold for gravide

For å dekke de daglige behovene for næringsstoffer som vitaminer og mineraler, er det anbefalt at gravide har et kosthold som inneholder mye grønnsaker og frukt, fisk – både som pålegg og til middag – fullkornsprodukter, magert kjøtt, kylling og egg.

Gravide bør unngå rått og dårlig stekt kjøtt, eksotisk fisk som sverdfisk, rakfisk, fiskelever, krabbe, myke oster, koffein i store mengder og alkohol. Gravide bør også spise mindre mettet fett, samt unngå mye sukker og salt.