Hvilke vitaminer er bra for huden?

Vitaminer har mange fordeler for helsen, og det finnes flere grunner til at du ikke skal slurve med vitaminene – og huden er en av dem.

Selv om utvendig hudpleie kan være bra for huden, er det vel så viktig å pleie huden innenfra. Det er klart at genetikk har mye å si for hva slags hud vi har, men livsstilen vår har også sin påvirkningskraft. Du har sikkert opplevd å få dårligere hud etter en periode med lite søvn og dårlig kost.

Vitaminer som gjør godt for huden

Det holder nemlig ikke bare å holde seg unna for mye sukker og beskytte huden mot solen. Skal du forebygge problemhud og fremme hudens naturlige skjønnhet, må du også sørge for å få i deg rikelig med vitaminer og mineraler. Dette er naturlige kilder til vitaminer som er bra for huden:

Vitamin A fungerer som en antioksidant og kan nøytralisere skadelige elementer i huden. Vitaminet kan hjelpe med å hele hudinfeksjoner, samt motvirke tørr hud og rynkedannelse. Det kan i tillegg beskytte huden mot solskader. A-vitaminer bidrar også til et godt blodomløp som er en forutsetning for en sunn hud.

Vitamin B er kjent for å fremme hudens ungdommelige glød. Vitaminet er også godt for hår og gjør det sunnere. Du har kanskje opplevd å få dårlig hud i perioder du stresser mye? Det kan skyldes mangel på B–vitaminer – som kan være en effektiv stressbekjemper.

Vitamin C er med i dannelsen av kollagen som hjelper med å holde huden din ung og elastisk. Det beskytter mot tidlige linjer, og sigen hud som er forårsaket av frie radikaler. Vitaminet regulerer også talgproduksjonen som sørger for at huden din ikke tørker ut.

Vitamin E kan hjelpe med å beskytte huden mot tidlig aldring, ved å bygge opp muskler og vev. Det kan også forebygge tørr og glansløs hud, samt leverflekker. Vitaminet kan fremme blodsirkulasjon og sårheling.

Hvor finner du vitaminer som er bra for huden?

Et balansert kosthold har stor innvirkning på hvordan huden din ser ut, og næringsrike matvaner som inneholder mye vitaminer kan gjøre underverker. Mangel på vitaminer kan nemlig ha en negativ effekt for huden.

Vitaminer finnes i de fleste matvarer, og for å få i deg mengdene med vitaminer du trenger, finnes det ikke en bedre løsning enn et variert kosthold. Disse matvarene er rike på vitaminer som gjør godt for huden:

  • Grønne bladgrønnsaker, tomater, poteter, asparges, brokkoli og rosenkål
  • Fullkornprodukter, nøtter og solsikkefrø
  • Sitrusfrukter, melon, papaya, kiwi, mango og jordbær
  • Fisk og kjøtt
  • Melkeprodukter, planteoljer, egg og smør