Hvilke vitaminer er best for hår?

Det er ingen tvil om at kosmetiske produkter kan hjelpe med hårmanken, men om du ønsker å få best mulig resultat er det også viktig å gjøre noe med kostholdet. Dette er de beste vitaminene for hår.

Hva du putter i kroppen din påvirker i stor grad hvordan du ser ut utenpå også. Det er fullt mulig å optimalisere styrken på håret ditt ved hjelp av kostholdet, for spiser du sunt kan håret holde seg sunnere lenger.

Vitaminer for tykkere, sunnere hår

Det er genene våre som bestemmer hva salgs manke vi har fått utdelt, og det beste utgangspunktet for hårets tykkelse og vekst er en sunn og frisk kropp. Men selv om vi er sunne er det ikke gitt at vi får tykt, langt og glansfullt hår. Det er nemlig ikke kun kostholdet alene som bestemmer dette, og vi må ta til takke med det vi har fått utdelt.

Men som alt annet i menneskekroppen, vil også håret ditt reagere på kostholdet. En mangelfull kost kan føre til tørt og fett hår, samt hårtap og håravfall. Ved å spise sunt og variert, og pleie håret utvendig, gir du håret de beste forutsetninger til å være like fint som du ønsker.

I noen perioder er det normalt å miste mer hår enn vanlig. Det kan være bruk av medisiner med håravfall som bivirkning, stress, langvarige sykdommer, nylige svangerskap, hormonell eller psykisk ubalanse som bidrar til det store hårtapet. Men ved å ta vare på helsen din vil du i tillegg begrense håravfall. Det er normalt å miste omtrent 100 hårstrå per dag.

Viktige vitaminer for hår

Hårstråene dine er døde, og blir derfor ikke påvirket direkte av maten du spiser. Derimot så kan kostholdet ha en stor innvirkning på hodebunnen og hårsekkene som produserer håret. For at du skal vite hva du bør spise for å få sunnest mulig hår, har vi laget en liste over vitaminer som er best for hår:

Vitamin A sørger for at cellene som produserer hår i hodebunnen vokser og gjør jobben de skal. Har du mangel på vitamin A vil du oppleve at hårstrå brekker lett, at du mister hår, samt at du flasser en del.

Pass også på at du ikke overdriver inntaket av vitamin A, da det er et fettløselig vitamin som lagres i kroppen. Spiser du mye av det over lengre tid vil du få en opphoping av vitaminet som igjen kan være skadelig.

Vitamin A finner du i matvarer som fet fisk, kjøtt, lever, egg, melk og melkeprodukter. Fargerike frukter og grønnsaker som for eksempel gulrot, paprika, spinat og brokkoli inneholder betakaroten som omdannes til vitamin A. I tillegg kan du finne vitaminet i tran.

Det finnes åtte ulike typer av vannløselige B-vitaminer, men de som er best for hår er vitamin B6, vitamin B9 som også er kjent som folat, og vitamin B12. De er viktige for dannelsen av hemoglobinet i de røde blodcellene. Det er dette som tilfører oksygen til alle kroppens celler, og uten hemoglobinet vil cellene produsere skadet hår. Det kan også resultere i hårtap og tregere gjenvekst av håret.

Gode kilder for å få i seg disse viktige vitaminene for hår er innmat, fisk, kjøtt, bananer, nøtter, poteter og belgfrukter. Grønnsaker som salat, brokkoli og spinat inneholder spesielt mye folat.

Vitamin C er indirekte med på å holde håret sunt ved å sørge for god hold i bindevevet rundt hårcellene, og derfor bør du få i deg nok av vitaminet. Som kjent så er appelsin en god kilde til vitamin C, men det mange ikke vet er at paprika er en minst like god kilde til vitaminet for håret.