Hvilke mangelsykdommer får jeg av for lite vitaminer?

Du kan rett og slett bli syk av for lite vitaminer. Her får du svar på hvilke mangelsykdommer for lite vitaminer kan føre til.

Alle mangelsykdommer kommer som følge av feil eller mangler i kostholdet, og årsakene kan deles i to grupper underernæring:

  • Kvantitativ underernæring: Mattilførselen generelt er for liten. Symptomer på dette er avmagring, slapphet og nedsatt motstandsevne mot infeksjoner. Det kan også oppstå andre symptomer som følge av mangel på livsviktige næringsstoffer. Mens enkelte får stadig tynnere mageparti, kan andre kjenne seg oppsvulmet på grunn av vannansamling i kroppen. Det kommer av mangel på proteiner og visse vitaminer.
  • Kvalitativ underernæring: Mangel på ett eller flere nødvendige næringsstoffer. Symptomer på dette kommer helt an på hvilke næringsstoffer du mangler. Det mest kjente er vitaminmangel. Risikoen for vitaminmangel er spesielt tilstede dersom du spiser ensidig eller utilstrekkelig, for eksempel dersom du har spiseforstyrrelser eller alkoholisme.

Er jeg i fare for å få mangelsykdommer?

I land der det er høy gjennomsnittlig levealder er mangelsykdommer sjeldne. Friske mennesker med et rikelig kosthold basert på mye fisk, frukt og grønnsaker er i liten risiko for å få slike sykdommer.

I land med dårlige levevilkår forekommer mangelsykdommer svært ofte. Behandlingen er i teorien veldig enkel, men det kan være vanskelig å forebygge da årsaken ofte er fattigdom.

Mangelsykdommer kan også oppstå sekundært som følge av sykdom. Det kan enten være fordi du mister matlysten, blir satt på et ensidig kosthold eller at sykdommen hindrer deg i å oppta og utnytte næringsstoffene på en normal måte.

Plager som kan oppstå

Dersom du opplever symptomer som tretthet, kløe, infeksjoner og angst kan det være et tegn på at du mangler viktige næringsstoffer.

Dersom du er mye trøtt, har dårlig konsentrasjon og appetitt, samt blek hud og mørke poser under øynene, kan det være fordi du mangler jern. Jern er viktig for å lage røde blodceller og samtidig frakte oksygen rund i kroppen vår.

Dette kan være et vanlig problem for kvinner som mister mye blod under menstruasjon, men også for de som har magesår. Derfor er det viktig å fylle på med C-vitaminer som kan hjelpe kroppen med å absorbere jern. Gode kilder til jern er rødt kjøtt, egg og grønne bladgrønnsaker.