Hva kan jeg gjøre om jeg har mangel på D-vitaminer?

Her i kalde, mørke nord er det mange som ikke får i seg nok av det fettløselige D-vitaminet. Mye av grunnen til dette er at vitamin D i stor grad dannes i kroppen ved hjelp av soleksponering av huden. De som ikke er mye ute i solen, kan gjerne ta tilskudd av dette solvitaminet for å unngå mangel på D vitaminer.

Vitamin D er viktig for å kunne ta opp kalsium i kroppen og transportere det ut til de delene av kroppen som trenger det, for eksempel skjelettet og tennene. Det er svært viktig for kroppen å forhindre opphopninger av kalsium. Både fordi det kan gi muskelkramper, men også for å forhindre kalsifiseringer eller blokkeringer i blodårene eller andre viktige organer. Vitamin D ser også ut til å spille en stor rolle for å forhindre for høy aktivitet i kroppens immunforsvar.

I Norge anbefales det at alle spedbarn får tilskudd av vitamin D fra fire ukers alder. Enten i form av dråper som kjøpes på apotek, eller tran tilsatt D-vitaminer. Frem til barnet er tre år bør det fortsatt få tilskudd av vitamin D, enten via kosttilskudd eller ved å sørge for at barnet spiser rikelig med fet fisk og fete meieriprodukter for å unngå mangel på D-vitaminer.

Hvordan får jeg i meg nok D-vitamin?

Om du ikke soler deg jevnlig, bør du sørge for å få i deg vitamin D enten via riktig kosthold, eller via kosttilskudd. Alle voksne bør få i seg D-vitamin daglig. For de aller fleste kan dette dekkes ved å spise egg, ulike typer fet fisk og fettholdige meieriprodukter daglig. Dersom du har et kosthold som ikke inneholder dette, bør du vurdere å ta D-vitamin som tilskudd.

Innvandrerkvinner og -barn som går tilslørt er i større grad utsatt for mangel på D-vitaminer. Dette er fordi de i mindre grad enn andre blir eksponert for sollys. Disse gruppene bør derfor være ekstra påpasselige med å få i seg tilstrekkelig med vitaminet gjennom kosten.

Hva skjer om jeg har mangel på D-vitaminer?

Kort fortalt kan mangel på D vitaminer føre til for mye kalsium i de delene av kroppen du helst ikke bør ha kalsium, og for lite kalsium der du bør ha mer av det. I tillegg kan mangel på D-vitaminer føre til dårligere immunforsvar, utmattethet, samt en rekke andre sykdommer.

Til tross for at vitamin D er essensielt for kroppen, bør en ikke ta for høye doser av vitaminet. Vitaminet er nemlig fettløselig, og skilles derfor ikke ut gjennom urinen ved for høyt inntak. D-vitamin lagres i kroppen, og ved for høye doser kan det føre til økt dødelighet.