Hva er dagsbehovet for vitaminer?

Et variert kosthold gir oss de vitaminene og mineralene vi har behov for, og gir gode forutsetninger for å holde oss friske og raske. Men hvor mye vitaminer bør vi få i oss hver dag?

Et komplisert samspill mellom vitaminer og mineraler i mat, bidrar til at alle prosessene i kroppen vår fungerer som de skal – både fysiologiske og kjemiske. Nøkkelen er et variert kosthold, og flesteparten av oss får i oss dagsbehovet på denne måten.

Dagsbehov av vitaminer

I bladet Bedre Helse har vitaminlegen Knut Flytlie uttalt at én av tre har en medfødt mangel på viktige stoffer og trenger derfor jevnlig tilskudd av vitaminer, mineraler og fettsyrer. Men hvor mye vitaminer trenger vi egentlig hver dag?

Helsedirektoratet har anbefalt daglig inntak av de ulike vitaminene for friske voksne med normal fysisk aktivitet. Behovet kan være både lavere eller høyere for enkeltpersoner.

For en del vitaminer kan for høye inntak ha negative og uønskede helseeffekter, og det er derfor angitt en øvre grense for inntaket. Nordic Nutrition Recommendations har satt retningslinjene for kostsammensetninger og anbefalte inntak av næringsstoffer, og disse ligger til grunn for nasjonale kostanbefalinger i de nordiske landene.

Norsk kosthold kan dekke dagsbehovet for vitaminer

Dersom du ikke har allergier eller intoleranser som fører til at du må eliminere spesifikke matvarer, vil du ved å ha et vanlig norsk kosthold klare å dekke dagsbehovet av vitaminer.

Helsedirektoratets kostholdsråd er laget for å bedre folkehelsen, og bør derfor følges for en sunnere livsstil. Er du usikker hva du bør spise, så har vi laget en liste med gode råd:

  • Spis fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. Minst halvparten bør være grønnsaker, og hver porsjon bør være på omtrent 100 gram.
  • Inkluder magre meieriprodukter i det daglige kostholde. Spis helst tre meieriprodukter om dagen.
  • Variasjon er viktig – både når det kommer til kjøtt og grønnsaker.
  • Unngå søtsaker som stjeler plassen for nyttige matvarer som gir nødvendige vitaminer og mineraler.

Har du et varier kosthold med daglig inntak av kjøtt eller fisk, grønnsaker, meieriprodukter og grove kornprodukter, vil du få i deg alle de viktige næringsstoffene. Dersom du er allergisk mot noe, kan du supplere med kosttilskudd. Tåler du for eksempel ikke fisk, er tran som inneholder Omega 3 et godt alternativ.