Hva er B12-vitaminer godt for?

B12-vitamin er ett av de åtte vannløselige vitaminene i vitamin B-komplekset. Hva er det som er så spesielt med dette vitaminet, hva gjør det i kroppen og i hvilke kilder kan vi finne det? Det skal vi svare på her.

B12-vitaminer er også kjent som kobalamin og er nødvendig for flere funksjoner. Blant annet er det viktig for at kroppen skal kunne produsere blodceller – særlige røde blodlegemer, men også noen hvite. I tillegg bidrar B-12 vitaminer til:

  • Omdannelse, transport og lagring av folat
  • Nervesystemets normale funksjon
  • Omsetning av fett, karbohydrater og protein
  • Dannelse av arvestoff (DNA)

Hvor finner jeg B12-vitaminer?

B12-vitaminer finnes kun i animalske matvarer, og ikke frukt og grønt. Ettersom kroppen ikke klarer å produsere vitaminet selv, er vi nødt til å tilføre det gjennom kostholdet. Spesielt lever fra storfe er rik på B12, etterfulgt av lever fra rein og lam. Men fisk og skalldyr inneholder også mye B12-vitaminer, blant annet:

  • Blåskjell
  • Gjedde
  • Østers
  • Sild
  • Makrell
  • Krabbe
  • Kaviar fra lodderogn

Hvem trenger B12-vitaminer?

Dersom du følger de 12 kostholdsrådene fra Helsedirektoratet og har et variert og sunt kosthold, vil kosten din inneholde en tilfredsstillende mengde av vitaminet når det kommer til anbefalt inntak.

Men ettersom B12-vitaminer kun finnes i animalske matvarer, kan det oppstå mangel hos vegetarianere og veganere. I tillegg til utilstrekkelig inntak, som hos nevnte gruppe, kan også dårlig opptak være en årsak til mangel på B12-vitaminer.

Mangel på B12 er heller ikke uvanlig hos eldre som har dårlig inntak av mat generelt. Enkelte mangler et protein i tarmen som trengs for at vitaminet skal kunne tas opp. Disse må derfor få B12-tilskudd i form av injeksjoner. Opptaket av vitamin B12 kan også svekkes etter for eksempel operasjoner for overvekt, eller ved spesielle sykdommer i mage- og tarmsystemet.

Alternativ til B12-vitaminer i kosten

For vegetarianere, eldre og andre som av andre årsaker ikke får i seg tilstrekkelig med B12-vitaminer gjennom kostholdet, kan kosttilskudd være et alternativ. Det anbefalte inntaket gitt av Helsedirektoratet ligger på 2 mikrogram for alle over 10 år.

Det er ingenting som tyder på at det er skadelig om du tar et kosttilskudd som inneholder B12-vitaminer, i tillegg til å ha et sunt og variert kosthold. Dersom du skulle være i tvil, bør du oppsøke lege.