Hva bør jeg vite om vitaminer i tomat?

Tomat er en av de sunneste fruktene vi har. For tomaten er nemlig en frukt, til tross for at vi er mest vant til å finne den i grønnsaksdisken. Tomaten er full av helsenyttige vitaminer, mineraler og antioksidanter og finnes i butikken gjennom hele året.

I tillegg til at det finnes massevis av vitaminer i tomat, er det høye innholdet av den kraftige antioksidanten lykopen en grunn til at tomat er så sunt. Lykopen er blant det aller beste du kan få i deg for å bekjempe frie radikaler, som er en av hovedskurkene når det gjelder aldring av både huden og andre organer. På den måten er det en sterk bidragsyter til å bekjempe alvorlige sykdommer og aldring. Noe av det beste med lykopen, er at det blir sterkere ved oppvarming.

Så der mange andre fra frukt- og grøntavdelingen mister piffen, vil tomaten komme til sin fulle rett. Altså kan du nyte tomatsuppe, pastasaus og tomatbaserte gryteretter med den aller beste samvittighet. Tomater blir dessuten sunnere og sunnere jo mer moden den blir, så om du har noen myke, litt gamle tomater liggende på benken, er det ingen grunn til å kaste dem. Kok de opp og lag en deilig suppe eller saus, så gjør du både din egen helse og miljøet en stor tjeneste.

Bekjemper irritert og solbrent hud

Som nevnt bekjemper lykopenet i tomaten frie radikaler, men visste du at lykopen også kan forhindre huden din fra å bli solbrent? I en studie ble deltakerne utsatt for sterk sol på et avgrenset område på kroppen. Først uten å ha spist lykopen, deretter etter å ha spist tomatpuré daglig. Deltakerne ble betydelig mindre solskadet i perioden de inntok lykopen. Så neste gang du skal på solferie, kanskje du skal bytte ut aloe veraen med tomatpuré?

Ønsker du å få i deg mest mulig av helsefremmende antioksidanter og vitaminer i tomat, bør du velge de med dypest rødfarge, og aller helst solmodne.

Hvilke typer tomater har mest vitaminer?

I butikkene i dag, finnes det en lang rekke ulike tomater å velge mellom. Gule, røde, grønne, små og store. Men hvem er det egentlig som er sunnest og inneholder mest vitaminer? Det er helt klart de røde tomatene. Nettopp på grunn av sitt høye innhold av lykopen.

Men visste du at det er de grønne tomatene som har høyest innhold av vitamin C? En grønn tomat inneholder hele 20 milligram vitamin C per 100 gram, mens den røde inneholder cirka 17 milligram. Den gule kan på sin side kun skryte av 9 milligram per 100 gram.

Om du ønsker å maksimere helsefordelene i tomatene, bør du altså spise både røde og grønne tomater, men hva med størrelsen? Siden lykopenet i hovedsak sitter i skallet, bør du først og fremst velge cherrytomater eller perletomater når du er på matbutikken. Siden disse er mindre i størrelse, har de en større andel skall enn de store bifftomatene. Men uansett hvilken tomat du velger, er den full av vitaminer og sunnhet.