Hva bør jeg vite om vitaminer i paprika?

Ønsker du å holde deg frisk året rundt? Da bør du passe på hva du spiser, og sørge for at maten du inntar inneholder alt du trenger av vitaminer og mineraler. Et godt sted å starte, er ved grønnsaksdisken – her finner du nesten alt du trenger for å leve sunt og friskt.

I forkjølelsesesongen er det viktig å sørge for å få i seg nok vitamin C, og mange av oss sverger til appelsiner for å få i oss dette. Men visste du at det er fire ganger mer C-vitaminer i paprika enn i appelsiner?

Paprika er en pepperfrukt som finnes i mange varianter, farger og fasonger. Den “vanlige” paprikaen som vi kjenner best til i Norge finnes i rødt, grønt, gult og oransje. Den røde er den vi spiser mest av, mens det er faktisk den gule som inneholder mest vitamin C. Og der tomaten blir mer næringsrik av varmebehandling, bør paprikaen nytes rå for å få mest ut av vitaminene og mineralene den er spekket med.

All paprika er grønn i begynnelsen. Den grønne paprikaen er derfor ofte billigere i innkjøp, da denne tar kortere tid å dyrke frem. En moden paprika blir enten rød, gul eller oransje, og er gjerne mildere i smaken enn den litt beske grønne paprikaen.

Mer vitaminer i paprika enn i chili

En annen variant i paprikafamilien, er den svært sterke lillebroren chili. Mange knasker rå chili når en vond hals melder seg, i håp om å skremme basillene på dør. Sterk smak til tross, chilien har faktisk mindre C-vitaminer enn den langt mildere paprikaen. Altså er det ingen grunn til å pine seg gjennom den råsterke sinnataggen.

Paprikaen har dessuten mer å skilte med enn rikelig med vitamin C. Spiser du paprika, får du også i deg både vitamin E som er bra for huden, vitamin B6 som er essensielt for å omdanne proteiner, fett og karbohydrater til energi i cellene våre, og vitamin A som er viktig for synet vårt.

Hvordan tilberede for å få mest mulig vitaminer i paprika?

Er du usikker på hva du kan bruke den vitaminrike pepperfrukten til, er alternativene mange. Selv om paprikaen som sagt gir mest utbytte av næringsinnholdet rå, er den smakfull både på grillen, syltet, i woken, på pizzaen eller i en deilig gryterett. Her er det altså bare fantasien som setter grenser.

Siden vitamin C ikke lagres i kroppen, trenger du ikke være bekymret for å få i deg for mye av dette vitaminet. Det kroppen ikke tar opp og nyttegjør seg av, skilles ut via urinen. Du kan derfor spise så mye paprika du vil med god samvittighet. Paprika er i tillegg full av nyttige kostfibre som er godt for fordøyelsen din, og som holder deg mett lengre.