Hva bør jeg vite om A-vitaminer i mat?

A-vitaminer har flere viktige funksjoner i kroppen vår. Men hva er det egentlig, hvorfor trenger du det og hvor finner du det? Dette må du vite om A-vitaminer i mat.

A-vitaminer hører til i gruppen fettløselige vitaminer og tas opp i tarmen sammen med fett. Det er viktig for flere funksjoner i kroppen. Blant annet spiller A-vitaminer en rolle når det kommer til fosterutvikling, immunforsvaret, huden, regulering av vekst og reproduksjon.

Vitamin A er også kjent som «øyets vitamin» og spiller en stor rolle når det kommer til godt syn. Dersom man ikke spiser nok A-vitaminer kan man utvikle nattblindhet.

To typer A-vitaminer i ulik mat

Det finnes to ulike typer vitamin A i kosten vår – fra vegetabilske og animalske kilder. I planteriket finner vi karotenoider som har vitamin A-aktivitet. Disse er bare forløpere til vitaminet og må omdannes i kroppen. Den viktigste av disse er betakaroten som det finnes mye av i fargerike frukt og grønnsaker, som for eksempel gulrot.

Fra de animalske kildene får vi A-vitaminer i form av retinyl ester. Dette omdanner kroppen til retinol. Det finnes flere gode kilder til A-vitaminer i mat, og det som ikke brukes opp med en gang blir lagret i leveren.

Gode kilder til A-vitaminer i mat

Animalske kilder, altså fettholdige matvarer fra dyreriket, som er gode kilder til retinol er blant annet: Lever og leverpostei, melkeprodukter som helmelk, fløte og ost, eggeplomme, smør og margarin, tran og fet fisk som makrell, sild og østers.

For at kroppen skal kunne lage A-vitaminer selv etter behov, er det viktig å spise kilder som er rike på betakaroten som finnes i blant annet: Fargerik frukt som aprikos, melon, grapefrukt, mango, og grønnsaker med kraftige farger som gulrot, spinat, gresskar, søtpotet, squash, grønn salat, brokkoli og rosenkål.

For mye eller for lite A-vitamin?

Med et variert kosthold blir det daglige behovet for A-vitaminer dekket, og i Norge er det sjelden at det forekommer alvorlige vitamin A-mangler. Dette er imidlertid et vanlig problem i mange U-land.

Et usunt, og ikke minst ensidig, kosthold kan føre til mangel på A-vitaminer. Det gjelder hovedsakelig de som spiser lite grønnsaker, fisk og kjøtt. Spiser man lite mat eller har et økt behov for næringsstoffer generelt, for eksempel gravide og barn i vekst, kan det være behov for å øke inntaket av vitamin A. Mangel på vitaminet kan blant annet føre til dårlig syn i mørket eller at immunsystemet får en redusert funksjon.

Det er også viktig at man ikke får i seg for mye vitamin A, ettersom det blir lagret i kroppen. Blir lageret for stort kan det føre til forgiftning. Det gjelder kun ved for høyt inntak over tid. Symptomer på overskudd kan være hodepine, oppkast og irritabilitet. Dette kan forekomme om man har mye A-vitaminer i mat man spiser og i tillegg tar kosttilskudd med vitamin A.