Hva bør jeg vite om vitaminer i mango?

Det er ikke bare den søte og saftige smaken som gjør mango til en av de mest spiste fruktene i verden. Den er i tillegg full av viktige næringsstoffer. Dette er vitaminene du finner i mango.

Allerede tusen år før vår tidsregning, ble mango dyrket der den har sin opprinnelse – ved foten av fjellkjeden Himalaya i India og Burma. I dag dyrkes den populære frukten i subtropiske og tropiske områder, blant annet Brasil, Peru, Karibien og Vest-Afrika.

På verdensbasis finnes det nærmere 1000 ulike typer av frukten. Ofte dyrkes flere sorter på samme sted for krysspollinering, og det er ikke slik at de som smaker best selger mest. Årsaken til dette er at enkelte sorter holder seg bedre under transport og i butikken, og er derfor bedre egnet til import.

I likhet med avokado, er også mangoen er steinfrukt. Den kan syltes, grilles, brukes i salat, smoothie, presses til juice eller spises naturell. Mango er rett og slett en allsidig frukt.

Mango er en vitaminrik frukt

Det finnes flere mineraler og vitaminer i mango. Steinfrukten er blant annet rik på vitamin A, som kan hjelpe med å bevare normalt syn og nattesyn. Vitaminet bidrar også til immunsystemets normale funksjon, og kan ha en positiv innvirkning på hud og hår. Én mango tilsvarer omtrent 25 prosent av det anbefalte daglige inntaket av vitamin A.

Mango inneholder også en betydelig del vitamin C. Den kjente antioksidanten har en rekke helsefordeler, og kan bidra til å øke opptaket av jern i kosten, redusere trøtthet og utmattelse, normal energiomsetning og normal kollagendannelse.

En kombinasjon av vitamin A og C kan bidra til normal hud. Mange velger derfor å lage masker med den tropiske frukten, der de skjærer mangobiter og legger dem på huden mellom 10 og 15 minutter, før de skyller det av med vann.

Bevar metthetsfølelsen med mango

En studie utført på University of Queensland i Australia viser at mango kan hjelpe om man ønsker å gå ned i vekt. Studien tyder nemlig på at mangoens skall hjelper med å forbrenne fett. Det store fiberinnholdet hjelper også med å bevare metthetsfølelsen slik at man ikke overspiser. Fiber bidrar til riktig fordøyelse av mat og forebygger forstoppelse.

Mango har i tillegg et høyt nivå av jern. Mineralet har flere funksjoner i kroppen og bidrar til å ta opp oksygen i lungene, og fordele det videre til celler og vev i kroppen. Jern er også et viktig element når produksjonen av blodlegemer foregår.

Med alle disse gode fordelene for helsen, er det å spise mango en naturlig måte for å ha de beste forutsetningene for god helse.