Hva bør jeg vite om vitaminer i kiwi?

Du har kanskje hørt at kiwi omtales som «fruktens dronning». Den lille, saftige frukten er blant de sunneste fruktene som finnes, og det finnes flere viktige mineraler og vitaminer i kiwi.

Det har vært mye fokus på supermat de seneste årene, og det er kanskje ikke så rart at vi er så opptatt av det – for god helse er noe av det viktigste i livet. Det finnes utrolig mye forskjellig supermat der ute, men er du klar over at du kan finne det i butikken også? Frukt og grønt er fulle av vitaminer og mineraler, og har mange helsefordeler.

C-vitaminer i kiwi

I mange tilfeller kan frukt være mer fordelaktig enn kosttilskudd. Studier viser at kiwi kan være en bedre kilde til vitamin C enn kosttilskudd. Faktisk kan du få opp mot 98 milligram C-vitamin per 100 gram, mot 63 milligram i 100 gram appelsiner.

Med det skyhøye innholdet av vitamin C kan to kiwi, som for øvrig er oppkalt etter kiwifuglen på New Zealand, dekke dagsbehovet for vitamin C. Vitaminet kan bidra til:

  • Å øke opptaket av jern i kosten
  • Å styrke immunforsvaret
  • Å redusere trøtthet og utmattelse
  • Nervesystemets normale funksjon
  • Normal kollagendannelse
  • Normal energiomsetning.

Vitamin C er en viktig antioksidant som nøytraliserer og uskadeliggjør frie radikaler som angriper kroppens celler, proteiner og arvestoff. Men var du klar over at du også kan finne sterke antioksidanter, kjent som flavonoider, i skallet? Disse kan bidra til å beskytte cellene i kroppen mot DNA-skader. Dersom du skal spise frukten med skallet må du huske å skrubbe grundig først.

Også de små frøene i midten av frukten er spesielle. De består nemlig først og fremst av alfalinolensyre, som er en type Omega 3-fettsyre, med fordeler for hjertet.

Andre mineraler og vitaminer i kiwi

I tillegg til at det er mye C-vitaminer i kiwi, er det også mye vitamin E som har en antiinflammatorisk effekt. Den runde, saftige frukten inneholder er også rik på kalium og magnesium, som spiller en rolle for væskebalansen i kroppen.

Ifølge Mattabellen får du også i deg to gram fiber per 100 gram kiwi. Fiber er kjent for å ha flere gunstige effekter på kroppen, men først og fremst på fordøyelsen. Næringsstoffet passerer gjennom tarmen og tar med seg avfallsstoffene den finner på veien – slikt blir det god fordøyelse av.

Kiwi inneholder i tillegg en liten mengde jern. Mangel på dette mineralet er en av de vanligste mangelsykdommene i verden. Jern bidrar til oksygentransport i kroppen, produksjon av røde blodceller og immunforsvarets normale funksjon.