Hva bør jeg vite om vitaminer i appelsin?

Visste du at appelsin betyr «kinesisk eple», og at ordet er lånt fra det tyske «apfelsine»? Her har vi samlet fakta om den C-vitaminrike frukten.

Nordmenn er ikke ukjente med den runde, oransje frukten. Faktisk ligger vi på verdenstoppen når det gjelder import av appelsiner. Spesielt er frukten populær i påsken, for da spiser vi omtrent 20 millioner appelsiner, hele 3000 tonn – noe som tilsvarer dobbelt så mange som ellers i året.

Opphavet til appelsinen

På 1500-tallet i Europa ble appelsin-planten brukt som prydbusk, og fruktproduksjonen var ikke i gang i Europa før på begynnelsen av 1800-tallet. Men appelsin har lengre røtter enn det. Mens noen forskere mener at frukten stammer fra området mellom Sørvest-Kina og Nordøst-India, mener andre at den kommer fra området mellom Sør-Kina og Vietnam.

Frukten som kan brukes i salater, sauser, marinader, dressinger, som garnityr eller enkelt og greit spises som den er, blir dyrket over flere deler av verden i dag. Tall fra 2013 viser at Brasil er verdens største produsent av appelsiner. I tillegg dyrkes appelsiner hovedsakelig i områdene rundt Middelhavet, USA og Asia.

Mineraler og vitaminer i appelsin

Appelsin inneholder mye vitamin C, og på grunn av det høye antallet appelsiner vi spiser i året, er det altså en viktig kilde til det vannløselige vitaminet i hverdagskosten vår. Vitamin C bidrar til å redusere trøtthet og utmattelse, normal energiomsetning, nervesystemets og immunforsvarets normale funksjon, samt til normal kollagendannelse. Vitaminet bidrar også til å øke opptaket av jern i kosten.

Selv om appelsiner er mest kjent for å være rike på vitamin C, er frukten også en god kilde til flere andre vitaminer og mineraler:

  • Vitamin B1: Vitamin B, også kjent som tiamin, bidrar blant annet til normal energiomsetning og hjertets normale funksjon.
  • Vitamin E: Vitamin E fungerer som en kraftig antioksidant som beskytter cellemembranen mot frie radikaler.
  • Kalium: Kalium bidrar blant annet til å regulere væskebalansen i kroppen, samt vedlikehold syre- og basebalansen.
  • Kalsium: Kalsium er en av de viktige byggesteinene i skjelettet og en viktig komponent i støttevev.
  • Magnesium: Magnesium bidrar blant annet til omsetning av sukker og forbrenning av karbohydrater, i tillegg til energiproduksjon kroppen kan benytte seg av.

Visste du at én kilo appelsin kan dekke halvparten av det daglige behovet av kalsium, 80 prosent av dagsbehovet for vitamin B1 og 40 prosent av behovet for vitamin E?

Metthetsfølelse av appelsin

Selv om appelsiner smaker best om vinteren når de er modne og mest saftige, er det ingen grunn til å ikke spise dem hele året. I 100 gram appelsiner finner du kun 37 kilokalorier, og takket være det høye fiberinnholdet gir appelsiner metthetsfølelse.

Appelsiner er et godt bidrag til fem om dagen. Er du glad i appelsiner bør du heller spise appelsin enn å ta et glass med juice – da får du i deg mer fiber. Men et glass appelsinjuice om dagen vil kunne dekke behovet for vitamin C, samtidig som du får i deg blant annet folsyre.