Hva bør jeg vite om frukt og vitaminer?

At frukt er sunt, er noe alle vet, men hvor sunt er det? Og hvilke vitaminer og mineraler finnes i frukt? Her får du en liten oversikt over hva du bør vite om frukt og vitaminer.

En velbrukt frase fra det engelske språket er “An apple a day, keeps the doctor away” – men er det så enkelt? Epler inneholder en rekke helsefremmende vitaminer og mineraler, men å spise ett eple per dag, er neppe nok for å holde doktoren unna i det lange løp.

Likevel kan et eple bidra i positiv retning om du ønsker å leve sunnere og få i deg de næringsstoffene du trenger. Epler inneholder blant annet C-vitamin, E-vitamin, kalium og magnesium, i tillegg til en rikelig mengde sunne kostfibre. For ikke å snakke om annen frukt som også er full av vitaminer.

Vitaminer i ananas

Ananas er en av de fruktene som kan skryte av spesielt innhold av C-vitaminer. Så dersom du brygger på en forkjølelse, kan det kanskje være lurt å oppsøke nærmeste fruktforhandler. Ananas inneholder rikelig med vitamin A som er bra for synet, og bromelain som er et proteinspaltende enzym. Ananas er i tillegg en kalorifattig frukt med mye sødme –  så for deg som er på jakt etter en sunnere lørdagskos, kan grillet ananas være et gunstig alternativ.

Spis frukt med skallet på

I de aller fleste frukttyper sitter mesteparten av vitaminene og mineralene i, eller rett på innsiden av skallet. Så om du skal sette til livs et eple, en pære eller en kiwi, bør du vurdere å nyte den med skallet på. Da drar du mest nytte av de ulike vitaminene frukten har å by på. Om du ønsker å bevare mest mulig av næringsstoffene i frukt, bør du dessuten oppbevare den på kjøkkenbenken fremfor i kjøleskapet.

Frukt og grønt som er dyrket og høstet i nærområdet, vil ofte ha en høyere tetthet av vitaminer og mineraler enn den som er importert og høstet før modning. Derfor er det lurt å alltid prioritere å spise frukt som hører sesongen til.

Vitaminer i banan

Bananen er en av de fruktene det spises mest av i hele verden. Det er ikke så rart. Den inneholder nemlig en rekke gunstige næringsstoffer og vitaminer, i tillegg til at den er rik på naturlig fruktsukker som gjør den til et ypperlig mellommåltid, eller som påfyll rett før trening.

Vitamin- og næringsinnholdet i bananen varierer etter hvilken fase i modningen den er på. Mest næring finner du i den gulbrune bananen, mens mest fiber finner du i den grønngule. En banan inneholder i tillegg til vitamin C og B6, hele 422 milligram kalium.

Vitaminer i kiwi

Skulle du til tross for dagens mangfoldige utvalg kun få i deg én frukt om dagen, er det mye som taler for at det da bør være en kiwi. Kiwi er en av få frukt som både inneholder et høyt nivå av C-vitamin i tillegg til både jern og fiber. Jern er viktig både for barn i vekst, gravide og menstruerende kvinner, samt den eldre garde. For at kroppen skal klare å ta opp jern, er den avhengig av C-vitamin – derfor er kiwi perfekt for deg som ønsker å leve sunt!

Skulle du fremdeles ikke være overbevist over kiwiens gode egenskaper, skal det også nevnes at den er svært hjelpsom for de som sliter med fordøyelsen. Kiwi inneholder i likhet med ananas det proteinspaltende enzymet bromelain. På toppen av dette har kiwi et høyt innhold av plantestoffet actinidin, et annet enzym som blant annet kan bidra til å mørne kjøtt.