Hva bør jeg vite om D-vitaminer i mat?

Å få i seg nok D-vitaminer er livsviktig, men omtrent halvparten av oss gjør ikke det. Du vet kanskje at D-vitaminer ikke finnes i grønnsaker, men hvilke matvarer inneholder mest av vitamin D? Dette bør du vite om D-vitaminer i mat.

Vitamin D har flere viktige funksjoner i kroppen. Det er viktig for at vi skal kunne ta opp og nyttiggjøre kalsium til benbygningen. Uten D-vitaminer vil kalsium forsvinne ut med avføringen og ikke få gjort nytte av seg. Det er også viktig for utvikling av sterke knokler og tenner. Vitaminet er i tillegg nødvendig for normal muskelfunksjon, immunforsvar og for cellene våre.

«Solskinnsvitaminet», som vitamin D også er kjent som, dannes i huden vår ved solbestråling. En halvtime med sol på kroppen minst to ganger i uken vil kunne gi rikelig med vitamin D, men ettersom vi ikke får så mye sol her i Norden er det viktig å få i seg D-vitaminer via mat.

D-vitaminer i mat

Det finnes dessverre ikke så mange matvarer som inneholder D-vitaminer naturlig. Likevel er det noen gode kilder på D-vitaminer i mat. Den viktigste kilden i norsk hverdagskost er fet fisk som makrell, laks, ørret, ansjos og sild. Fiskerogn og fiskelever er også gode kilder. Mager fisk inneholder også vitamin D, men i mindre mengder sammenlignet med fet fisk.

D-vitaminer finnes ikke i grønnsaker, men mat som er vanlig å ha på frokostbordet kan bidra til å dekke behovet, som for eksempel margarin, egg, ost og melk. Lurer du på hvor mye D-vitaminer det er i ulik mat, så har vi en liten liste over omtrentlig næringsinnhold. Dette er beregnet per 100 gram spiselig matvare:

  • Torskelever – 89 mikrogram
  • Rognleverpostei – 39 mikrogram
  • Sild – 14 mikrogram
  • Gravlaks – 12 mikrogram
  • Eggeplomme – 12 mikrogram
  • Kveite – 11 mikrogram

Med vitamin D-rike matvarer i kosten får du også i deg flere viktige næringsstoffer som omega 3-fettsyrer, protein, kalsium, jod og selen.

Alternativ til D-vitaminer i mat

Dersom du vet at du ikke får i deg nok D-vitaminer via maten, kan kosttilskudd være et alternativ. Lurer du på om du har vitaminmangel eller hvilke kosttilskudd du kan ta, kan du oppsøke legen din for blodprøve.