Finnes det vitaminer i øl?

Det er ingen som mener at øl er like sunt som en grønnsakssmoothie eller et ferskpresset glass med juice, og de negative effektene av mye alkohol er grundig og veldokumenterte. Men moderate mengder av øl kan faktisk ha sine positive effekter.

I tusenvis av år har mennesker brygget, hyllet og slukket tørsten med øl. Og den ene etter den andre forskeren har utført studier på den gylne drikken. Ingen av dem påstår at flatfylla er sunt, men fornuftige mengder kan gi noen helsebringende fordeler.

Vitaminer i øl

Det er selvfølgelig forskjell på øltyper, men generelt sagt inneholder gjæren som brukes i ølbrygging flere viktige næringsstoffer. Ja, det er helt sant; det finnes vitaminer i øl. Blant annet finner vi en betydelig mengde B-vitaminer, spesielt vitamin B2 og B6.

Vitamin B2, også kjent som riboflavin, er nødvendig for omsetningen av protein og har en positiv effekt på hår, hud, negler, syn og vekst. En studie viser at de som foretrekker øl fremfor vin, har 30 prosent høyere nivåer av vitamin B6. Vitaminet skaper dopamin, et stoff som skilles ut i hjernen og som er knyttet til følelsen av tilfredshet. I tillegg kan vitamin B6 være bra for sunnere hud og hår.

Viktige næringsstoffer

I tillegg til at vi finner vitaminer i øl, er det også flere næringsstoffer som gir helsebringende fordeler, blant annet magnesium, selen, silisium, flavonoider og jod. Mange mørke ølsorter er i tillegg rike på fiber og jern, som motvirker trøtthet og irritasjon.

Flere øltyper inneholder silisium. Grunnstoffet er viktig for oppbygningen av skjelettet. Det styrker tettheten av knokkelmineraler, dannelse og vedlikehold av bindevev. Hveteøl og lyst øl har ikke denne effekten, men amerikanske forskere anbefaler pale ale.

En studie utført ved Tufts universitetet i USA viste at eldre som drikker en eller to øl hver dag har en mer solid beinmasse enn de som ikke gjør det. Men studien viste også at dersom man drakk mer enn det, så økte faren for benbrudd. Hva årsaken til dette er, vites ikke.

Av de andre nevnte stoffer er jod med på å danne stoffskiftehormoner i skjoldbruskkjertelen, og finnes i tillegg i saltvannsfisk, melk og koksalt tilsatt jod. Magnesium er viktig for muskel- og nervefunksjon, mens flavonoider, som er en gruppe plantestoffer, virker som antioksidanter.

Drikk med måte

Dersom du skal ha helsemessige fordeler av å drikke øl, er det lurt å holde seg til noen retningslinjer. For å ha nytte av næringsstoffer av vitaminer i øl, er det viktig å drikke moderat. Én til to enheter i forbindelse med et sunt måltid holder, og det kan være lurt å  spre ølinntaket utover uken, altså ikke drikke alt på en kveld.

Husk at mennesker reagerer individuelt på alkohol, og det er viktig å vite sine egne grenser. Toleransen kan variere med den fysiske og psykiske helsen, og dersom formen er dårlig bør du være forsiktig. Det rådes også å avstå fra alkohol ved enkelte sykdommer og ved bruk av visse medikamenter.