Hvordan kan immunforsvaret mitt bli bedre?

Å være syk en gang i blant skader ingen, og immunsystemet har godt av å jobbe litt. Men opplever du stadig at du er småforkjølet eller har influensa, kan du gjøre noe med det. Her får du syv tips til hvordan immunforsvaret ditt kan bli bedre.

1. Pass på kostholdet

Tilfør mer frisk frukt, bær og grønnsaker til kosten din. Ikke bare er bær sunt og godt, men det kan også påvirke helsen din. De er nemlig fulle av vitaminer og antioksidanter som bekjemper frie radikaler som dannes i kroppen. Disse radikalene oppstår om du trener for hardt, stresser, av forurensing og andre påkjenninger. Men antioksidanter vil hjelpe med å holde deg friskere og immunforsvaret kan bli bedre. Unngå også mye ferdiglaget mat.

2. Lytt til kroppen

Kroppen din er flink til å si ifra når den får mye påkjenninger. Stresser du for mye kan du bli sliten og få vondt i hodet. Trener du for hardt eller belaster kroppen feil, vil du oppleve plager. Men det er ikke slik at du nødvendigvis er syk om du opplever plager. Det kan bare være et signal fra kroppen om at du må roe ned litt.

3. Få nok søvn

Uten søvn vil kroppen jobbe på høygir og slite seg ut, og resultatet vil være at det tærer på immunforsvaret. Om natten går kroppen i hvilemodus og jobber på et minimalt nivå. Energien som brukes er kun på livsviktige funksjoner – og med hvile kan kroppen reparere seg selv.

4. Tren regelmessig

Når du trener forbrenner du fett og kvitter deg med slaggstoffer. På den måten styrkes sirkulasjonen samtidig som kroppen får bedre tilførsel av næringsstoffer og oksygen. Slik kan fysisk aktivitet og mosjon være med på å gjøre immunforsvaret ditt bedre.

5. Unngå stress

I en hektisk hverdag kan det være vanskelig å finne tid til seg selv, men det er viktig at du lærer deg selv å stresse ned. Finn roen og slapp ordentlig av. Det kan være å gå en liten tur, lytte til musikk, lese en god bok eller se noe interessant på TV, prøve yoga eller meditasjon. Unngår du å stresse kan du også merke at immunforsvaret blir bedre.

6. Dropp alkohol og røyk

Tobakk og røyking har konsekvenser på helsen generelt, men også immunsystemet. Store mengder alkohol er heller ikke bra. Drikk heller vann som skyller hele systemet og gjør det lettere for immunforsvaret å gjøre jobben sin.

7. Kosttilskudd

Kroppen er laget for å kunne helbrede seg selv, men dersom du av ulike årsaker sliter med å få i deg alle de nødvendige næringsstoffene, kan kosttilskudd være et godt supplement til kosten din. Dersom du tar flere samtidig må du være nøye på at de ikke har samme innhold  for å unngå forhøyet nivå av vitaminer eller mineraler.